Market Monitor Polen - Duurzame consumptiegoederen

Market Monitor

  • Polen
  • Duurzame consumptiegoederen

28 mrt 2017

Gezien de positieve economische vooruitzichten voor 2017 – verwacht wordt dat het bbp en de particuliere consumptie opnieuw met meer dan 3% zullen stijgen.

  • Overheidssubsidies stimuleren de verkoop
  • Opgedreven belastingcontroles vormen een probleem voor retailers
  • Bedrijfsmarges bleven stabiel in 2016

Volgens het Poolse Bureau voor de Statistiek liet de detailhandelverkoop in 2016 een stijging van 5,7% optekenen op jaarbasis, terwijl de verkoop van meubelen en huishoudelijke apparaten met maar liefst 9% steeg. Dit was vooral te danken aan een nieuw kinderbijslagprogramma dat medio 2016 werd gelanceerd door de overheid, waarbij gezinnen 500 zloty (circa 115 euro) per maand krijgen voor elk tweede en daaropvolgend kind, tot aan de leeftijd van 18. Gezien de positieve economische  vooruitzichten voor 2017 – verwacht wordt dat het bbp en de particuliere consumptie opnieuw met meer dan 3% zullen stijgen – wordt een verdere groei van de verkoop van duurzame consumptiegoederen verwacht.

De staatsfinanciën van Polen kwamen echter onder druk te staan door de toegenomen  overheidsuitgaven, bijvoorbeeld voor het kinderbijslagprogramma. Daarom heeft de  overheid de belastingcontroles opgedreven en de wetgeving aangescherpt om de belastingontvangsten te laten toenemen. Dit betekent dat er, ondanks de goede verkoopvooruitzichten, onder retailers een grote onzekerheid heerst in verband met fiscale kwesties. Belastingcontroleurs richten zich vooral op bedrijven die handel drijven in IT en consumentenelektronica; in 2016 verplichtte de rechtbank een van de drie grootste IT-distributeurs om zich te herstructureren, vanwege fiscale problemen.

In december 2016 werd Polen door de EU-commissie verplicht om een progressieve retailbelasting, die in september 2016 was ingevoerd, op te schorten tot januari 2018, wegens vermoede inbreuken op de EU-regels inzake overheidssteun en oneerlijke concurrentie. De maatregel zou retailers belast hebben op basis van hun omvang; hij zou dus geen gevolgen hebben gehad voor kleine retailers, maar wel voor middelgrote en grote retailers.

In 2016 bleven de winstmarges van retailers in duurzame consumptiegoederen stabiel, dankzij hun solide verkoopprestaties. Er waren geen grote veranderingen qua marktstructuur, meer in het bijzonder grote faillissementen, fusies of allianties. Betalingen gebeuren na gemiddeld 60 dagen, maar veel hangt af van het soort goederen – van 30 dagen voor elektronica en kleine apparaten tot 180 dagen voor grote apparaten. Het  aantal betalingsachterstanden en insolventies in deze sector is laag en er worden geen grote stijgingen verwacht in 2017. Ondanks de invoering van een bijkomende bankenbelasting in 2016, heeft de verwachting dat de loonkosten zouden stijgen, zich nog niet gematerialiseerd.

Vanwege de aanhoudende stijging van de verkoop, maar ook rekening houdend met de bovenvermelde uitdagingen zoals opgedreven belastingcontroles, blijft ons acceptatiebeleid voor de detailhandel in duurzame consumptiegoederen neutraal/gematigd positief. Voor het meubelsegment hanteren we een soepeler acceptatiebeleid, aangezien bedrijven in deze deelsector minder te kampen hebben met btw-problemen.

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.