Kredietrisico is een term die wordt toegepast op de gevaren die verbonden zijn aan het uitlenen van goederen, diensten of geld.
Het kan gaan om het risico dat een bedrijf een lening niet terugbetaalt, of dat een klant niet kan betalen voor goederen of diensten die zijn geleverd. Klanten met een laag risico worden geacht het meest waarschijnlijk te betalen op basis van een beoordeling van liquiditeit en betalingshistorie.
Kredietrisico minimaliseren
Het minimaliseren van risico's is een belangrijk onderdeel van de kredietaanpak van elke organisatie. Bij Atradius adviseren we met een combinatie van kredietanalyse en kredietverzekering. Ter ondersteuning van het credit management van onze klanten bieden we een reeks gratis publicaties aan, waaronder de Country Risk Map, die een overzicht geeft van de mate van handelsrisico in bepaalde regio's.
Wat u kunt doen om zo min mogelijk risico te lopen met slecht krediet? En hoe voorkomt u dat uw kostbare tijd gaat zitten in het najagen van betalingen? Hieronder vindt u enkele tips om wanbetalingen te voorkomen.
Ondernemen zonder risico's?
"Krijg uw kredietrisico onder controle en groei op een veilige manier"
1. Weet met wie u zakendoet
Een welbekend gezegde: “kennis is macht.” Betreft kredietbeheer is dit zeker waar. Hoe meer u weet over uw klant, hoe beter u risico’s kunt inschatten voordat u met iemand zakendoet. Bovendien helpt het u om betalingen te innen als de klant in financieel zwaar weer terecht komt.
Vragen stellen is een goede manier om meer over uw klant te weten te komen. Maar het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er geen eerlijk antwoord wordt gegeven. Het is dus belangrijk om aanvullend onderzoek te doen. Zo kunt u online informatie over het bedrijf opzoeken middels rapporten die worden aangeboden door verschillende kredietmaatschappijen. Daarnaast kunt u via Atradius de kredietwaardigheid van een (potentiele) afnemer checken middels een gratis kredietwaardigheidscheck. Ook uit jaarverslagen kunt u veel nuttige informatie halen, maar let wel op dat u niet alleen naar het meest recente jaarverslag kijkt. Ga enkele jaren terug voor een totaalbeeld van het bedrijf, zo krijgt u een idee over hoe het bedrijf zich ontwikkelt.
2. Beoordeel informatie zorgvuldig
Het verzamelen van gegevens over een klant is slechts de eerste stap in het proces. Het is belangrijk dat u alle informatie die u heeft verzameld beoordeelt, dat u trends analyseert en dat u verder kijkt.
Aan verkooptrends, bedrijfswinst, nettowaarde en aandeelhoudersfondsen kunt u zien hoe het met de financiële gezondheid van een bedrijf is gesteld. Stijgende trends zijn meestal een goed teken, maar kijk vooral ook naar de leningen en de werkkapitaalratio van een bedrijf. Dit laatste bepaalt de liquiditeit van een bedrijf en daar kunt u aan aflezen of de klant kan voldoen aan financiële verplichtingen.
3. Overweeg customer scoring
Het is handig om een systeem te hebben waarmee u kunt bepalen of er aan een klant krediet kan worden verstrekt. Aan de hand van een puntenbeoordeling kunt u betere beslissingen nemen. Daarnaast draagt het bij aan de productiviteit en het beperken van kredietrisico.
Om customer scoring te implementeren kunt u bedrijven evalueren op betaalhistorie, omzet, groeipotentieel, strategisch belang voor uw bedrijf, enz. Geef elke factor een weging mee om zo een totale score op te bouwen. Vervolgens verdeelt u uw klanten en prospects in verschillende categorieën. Op deze manier kunt u financieel stabiele bedrijven die correct betalen, meteen scheiden van de bedrijven die het minder nauw nemen met de betalingstermijn. Of die misschien zelfs een aantal alarmsignalen vertonen. Uiteindelijk zet u voor elk segment een aparte aanpak op poten. Denk aan de toekenning van krediet, betalingsvoorwaarden, maar ook salesaanpak.
4. Let op sectoractiviteiten
Naast het feit dat u uw klant goed moet kennen, is het ook belangrijk dat u de sectoren kent waarin u actief bent. In het bijzonder dient u te weten:
- wie de marktleiders zijn
- wat de groeivooruitzichten zijn voor de sector
- met welke uitdagingen de sector kampt
Positieve of negatieve veranderingen in de sector zullen ongetwijfeld ook van invloed zijn op uw bedrijf en in het bijzonder de kredieten die u toestaat. De problemen van uw klanten kunnen uw problemen worden. Want als zij niet betalen, dan komt u mogelijk ook in de problemen.
Als u uw sectoren goed kent, dan kunt u rekening houden met de (verwachte) betalingstermijnen. Zo zal de overheidssector bijvoorbeeld langere betalingstermijnen hanteren, maar u bent wel zeker dat u de betaling zult ontvangen. Werkt u in minder stabiele sectoren, dan kunt u uw kredietrisico’s verminderen door kortere betalingstermijnen te implementeren of door openstaande facturen kort op te volgen.
5. Zorg voor de juiste verzekering
Een kredietverzekering is één van de meest doeltreffende manieren om het kredietrisico te beperken. Als uw klant niet betaalt, stelt een kredietverzekering uw bedrijf veilig met de zekerheid dat uw verzekeraar u betaalt als uw klant dit niet meer kan doen. Meer informatie over Atradius Kredietverzekering.
Loop geen risico en kies voor zekerheid
Een kredietverzekering beschermt uw onderneming tegen schade die u oploopt door onbetaalde facturen. Uw klant kan bijvoorbeeld failliet gaan, of zich financieel amper boven water houden. Onbetaalde facturen komen niet alleen voor bij onbekende of nieuwe klanten, bijna 50 procent van alle non-betalingen ontstaan bij afnemers waarmee u een stabiele relatie heeft opgebouwd. Of denkt een stabiele relatie mee te hebben opgebouwd. Met een kredietverzekering krijgt u alsnog geld als uw klant niet in staat is om te betalen. Zo wordt ondernemen ineens een heel stuk aantrekkelijker en kunt u zich focussen op dat waar u als ondernemer het beste in bent.
Benieuwd welke vorm van verzekeren het beste bij uw onderneming past?
Vraag nu een adviesgesprek aan