Waarom is debiteurenbeheer belangrijk?

Om wanbetalers, bedrijven die op de rand van insolventie balanceren of oplichters die fraude willen plegen te vermijden, zult u de nodige zorgvuldigheid en monitoring in acht moeten nemen.

De manier waarop u uw debiteurenbeheer aanpakt, kan bepalen of uw bedrijf bloeit of krimpt:

  • Te voorzichtig: u kunt belangrijke verkoopkansen mislopen en uw bedrijf kan niet groeien
  • Te laks: u mist misschien de waarschuwingssignalen van een klant in moeilijkheden of zelfs indicaties van fraude

Wat is debiteurenbeheer?

Debiteurenbeheer is het verlenen van de juiste kredietvoorwaarden, uw klanten mogen u later betalen dan de levering van uw goed of dienst en ervoor zorgen dat uw geld wordt geïnd wanneer het is verschuldigd. Goed debiteurenbeheer bevordert de dialoog tussen financiële teams en commerciële teams om een balans te vinden waarbij risico's worden geminimaliseerd en kansen worden gemaximaliseerd.

Handelskrediet kan hierbij een waardevol zakelijk instrument zijn. Bedrijven die toestaan dat 30 dagen na levering wordt betaald, kunnen voor klanten aantrekkelijker zijn dan bedrijven die onmiddellijke betaling eisen. Het risico van non-betaling wordt echter groter naarmate de krediettermijn langer wordt en de omvang van het bedrag in kwestie kan het verschil betekenen tussen leven en dood voor de onderneming die krediet verleent. Met kredietbeheer wordt dit risico beperkt, terwijl een bedrijf tegelijkertijd zo aantrekkelijk mogelijk wordt gemaakt voor potentiële klanten, wat een concurrentievoordeel oplevert.

Uw debiteurenbeheer onder controle krijgen?
Download het whitepaper "groei met strak debiteurenbeheer" en pas direct de tips toe binnen uw organisatie.

De valkuilen van slecht debiteurenbeheer

Volgens onderzoek van Graydon is meer dan de helft van alle faillissementen toe te schrijven aan slecht debiteurenbeheer. Zelfs winstgevende bedrijven kunnen het moeilijk krijgen als ze hun debiteuren niet goed beheren. Zonder het werkkapitaal in het bedrijf te kunnen investeren en met de schuldeisers te kunnen afrekenen, kan een bedrijf snel in de schulden raken. Het zijn niet alleen de wanbetalers die een impact kunnen hebben op de cashflow van uw bedrijf. Vooral fraudeurs maken van elke gelegenheid gebruik om het aanbod van krediet te misbruiken.

Om wanbetalers, bedrijven die op de rand van insolventie balanceren of oplichters die fraude willen plegen te vermijden, zult u de nodige zorgvuldigheid en monitoring in acht moeten nemen. Dit betekent dat u elke potentiële nieuwe klant grondig moet controleren voordat u een overeenkomst sluit en elke bestaande klant regelmatig moet blijven controleren.

Als u een kredietverzekering bij Atradius afsluit, profiteert u van de analyses en financiële controles die wij op uw klanten uitvoeren. Wij raden u aan deze informatie te combineren met uw eigen onderzoek voordat u een zakelijke relatie aangaat.

Benieuwd naar onze oplossingen?

Bekijk onze oplossingen

Gerelateerde content

Hoeveel kost een kredietverzekering?

De kosten van een kredietverzekering variëren van bedrijf tot bedrijf, aangezien de meeste kredietverzekeraars naar diverse factoren kijken voordat het risiconiveau wordt bepaald.

Wat is een kredietverzekering?

Als uw klant een factuur niet betaalt, dan zorgt een kredietverzekering ervoor dat u een groot deel van uw geld alsnog ontvangt.

Wat is kredietrisico?

Kredietrisico is een term die wordt toegepast op de gevaren die verbonden zijn aan het uitlenen van goederen, diensten of geld.

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.