Veilig ondernemen: beperk de schade door wanbetaling

Het kan helaas voorkomen dat u te maken krijgt met wanbetalers. Wat natuurlijk frustrerend en tijdrovend is.

Wanbetaling heeft ook een negatieve impact op uw klantcontact, uw cashflow en daarmee de relatie met uw leveranciers. In dit blog uit onze serie ‘veilig ondernemen’ vertellen wij hoe u dit kunt voorkomen en hoe u de schade kunt beperken. 
 

Inzicht in de financiële situatie van uw klanten kan helpen, maar ook: de expertise inschakelen van een externe partij.

 


 

Wat we hebben willen we niet kwijt, daarom hebben we verzekeringen uitgevonden. Privé verzekeren we onze inboedel en onze reizen. Zakelijk verzekeren we ons wagenpark en gebouw. En het verzekeren van uw krediet dan? Vreemd genoeg zit dat nog niet standaard in het pakket alle ondernemers. Best gek, want als één van uw afnemers failliet gaat, is de schade enorm. Vele malen groter dan een gestolen auto. En nu het goede nieuws: u kunt uw dus prima tegen dit risico beschermen. 
 

 

Loop ik risico?

Misschien vindt u maatregelen nemen nu niet nodig: uw klanten zijn immers stabiel en ze betalen trouw. Toch kunt u in de toekomst wellicht te maken krijgen met een debiteur die niet of te laat betaalt. En dan kunt u maar beter goed voorbereid zijn. Begin met het kritisch bekijken van de betalingshistorie en het kredietrisico van uw klanten. U  kunt bijvoorbeeld een kredietwaardigheidscheck doen van een nieuwe potentiële klant (of een bestaande klant). Bij de Kamer van Koophandel kunt u van tevoren gegevens opvragen die het nodige inzicht geven. Andere partijen, zoals kredietverzekeraars kunnen ook een check voor u uitvoeren.    
 

 

In kaart brengen van risico’s 

Als ondernemer weet u dat ondernemerschap gepaard gaat met risico’s. Het is belangrijk dat u deze risico’s zo goed mogelijk beheert. Is uw bedrijf flink gegroeid, dan is het verstandig om uw debiteurenportefeuille in kaart te brengen. Hoe is de spreiding van het debiteurenrisico? Bent u erg afhankelijk van één grote klant? Werkt u met minder kredietwaardige klanten? In dat geval is het goed om uw betalingscondities aan te passen, bijvoorbeeld deels vooruitbetalen. Hoe meer spreiding, hoe beter. Met één debiteur waar u 10.000 euro van krijgt loopt u eenmaal meer ondernemersrisico dan met 10 debiteuren waar 1.000 euro uit staat.    
 

 

Zelf doen of uitbesteden?  

Als u te maken krijgt met wanbetaling kunt u veel zelf doen. Stuur tijdig aanmaningen waarin u heel concreet bent en alle feiten en cijfers op een rij zet. Benoem ook de eventuele gevolgen als de betaling op de nieuwe vervaldatum nog niet binnen is.Focus op de goede zakelijke relatie en de wil om verder zaken te doen, dit werkt meestal het beste. Na drie keer aanmanen nog geen resultaat? Schakel dan een incassobureau in. Soms kan het toch slim zijn een kredietverzekeraar in de arm te nemen. Op die manier kun u uw vorderingen beschermen tegen wanbetaling. Atradius kunt u daarbij helpen, bijvoorbeeld met de Branche Krediet Polis. Eenduidig en transparant: met deze kredietverzekering weet u precies welke risico’s gedekt zijn. Indien nodig vult u de basisdekking aan met bijvoorbeeld politieke risicodekking of dekking voor fabricage risico's. U kiest alleen de bouwstenen die u nodig hebt. Zo heeft u altijd een verzekering op maat en betaalt u nooit voor risico’s die u niet loopt.
 

 

Zo beperkt u vandaag al de risico’s:

  • Houd de financiële situatie van uw afnemers zorgvuldig in de gaten, grijp tijdig in.

  • Hanteer korte betalingstermijnen.

  • Check direct na levering of de goederen en de factuur goed zijn ontvangen.

  • Betaalt een afnemer niet, draag dan tijdig het incasso over.

  • Regel een kredietverzekering: dan weet u hoe uw afnemers ervoor staan en krijgt u een deel van uw geld terug als betaling uitblijft.

     

Lees meer artikelen van deze serie

Veilig ondernemen: het belang van een goede kredietcheck

Veilig ondernemen: de ondernemersrisico’s in kaart

 

 

Loop geen risico en kies voor zekerheid

Een kredietverzekering beschermt uw onderneming tegen schade die u oploopt door onbetaalde facturen. Uw klant kunt bijvoorbeeld failliet gaan, of zich financieel amper boven water houden. Onbetaalde facturen komen niet alleen voor bij onbekende of nieuwe klanten, bijna 50 procent van alle non-betalingen ontstaan bij afnemers waarmee u een stabiele relatie heeft opgebouwd. Met een kredietverzekering krijgt u alsnog uw geld als uw klant niet in staat is om te betalen. Zo wordt ondernemen ineens een heel stuk aantrekkelijker en kunt u zich focussen op dat waar u als ondernemer het beste in bent.

 

Gerelateerde content

9 tips tegen identiteitsfraude

Identiteitsfraude is een relatief onbekende maar snel groeiende vorm van fraude. Persoonsgegevens worden gestolen en misbruikt. Hoe voorkomt u dat u slachtoffer wordt?

9 rode vlaggen bij het herkennen van fraude

Als ondernemer kan het voorkomen dat u helaas een keer te maken krijgt met non-betalers. Soms blijkt het dat de klant nooit van plan was om te betalen.

Zo ontmaskert u een fraudeur

Ze bestaan: ondernemingen die goederen of diensten afnemen, maar absoluut niet van plan zijn te betalen. Slachtoffer worden van een dergelijke fraudeur geeft veel frustratie.

Disclaimer

De informatie in dit document wordt uitsluitend ter algemene informatie verstrekt en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. De toepasselijke voorwaarden zijn te vinden in de polis of de betreffende product- of dienstverleningsovereenkomst. Niets in dit document mag worden opgevat als strekkende tot enigerlei recht, verplichting, verantwoordelijkheid of advies aan de zijde van Atradius, en derhalve ook niet tot enigerlei verplichting tot het uitvoeren van due diligence op afnemers of ten behoeve van uzelf. Indien Atradius due diligence op een afnemer uitvoert, gebeurt dit ten behoeve van haar eigen acceptatiedoeleinden en niet ten behoeve van de verzekeringsnemer of enige andere persoon. Daarnaast zijn noch Atradius noch enige aan haar verbonden ondernemingen, deelnemingen of dochterondernemingen aansprakelijk voor welke directe, indirecte, speciale, incidentele of gevolgschade dan ook voortvloeiende uit het gebruik van de in dit document opgenomen informatie.