Land wijzigen
Kies een ander land of een andere regio om inhoud te zien die specifiek is voor jouw locatie.
Selecteer uw taal

Phishing en fraude

Actuele fraude: Factuur fraude


Momenteel worden er frauduleuze e-mails verstuurd, hierbij wordt er door (cyber)criminelen gebruik gemaakt van onze naam en ons logo. Wij zijn op geen enkele manier verbonden aan deze e-mails en hebben stappen ondernomen om het misbruik te melden en zo mogelijk te stoppen.

Als u het vermoeden heeft dat u een mogelijk frauduleuze email heeft ontvangen ga dan het volgende na:
Wie is de verzender van de e-mail? Al onze communicatie is afkomstig van ons email domein @atradius.com. Is de email afkomstig van een ander domein en de verzender doet zich voor als Atradius Collections, dan kunt u ervan uitgaan dat de mail niet van ons komt en mogelijk frauduleus is.

Heeft u een mogelijk frauduleuze email ontvangen, dan willen we u vragen om deze door te sturen naar ons client_relations_nl@atradius.com.

Wat is phishing en vishing?

Phishing is een poging die doorgaans per e-mail of via een website wordt gedaan om u te verleiden persoonlijke of financiële informatie vrij te geven, waarbij die poging eruit ziet of hij van een geldige afzender, zoals Atradius, afkomstig is. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om uw geboortedatum, login informatie, gegevens over uw bankrekening of credit card, PIN codes, etc. Vishing is net zo’n poging, alleen vindt deze per telefoon plaats.

Hoe kan ik phishing en vishing herkennen?

U moet altijd op uw hoede zijn als u een telefoontje of een bericht krijgt waarin u gevraagd wordt om persoonlijke of financiële informatie of berichten die u verwijzen naar een website waar om deze informatie wordt gevraagd. Vraagt u zichzelf altijd af of dit bericht van een op het oog betrouwbare organisatie wellicht een poging tot oplichting is.

Hoe kan ik mijzelf beschermen?

Wees voorzichtig. Atradius zal nooit ongevraagde e-mailberichten versturen waarin wij onze klanten vragen om hun persoonlijke en beveiligingsgegevens te updaten of te verifiëren. Atradius zal u niet bellen om u te vragen uw informatie te updaten of te verifiëren, in het bijzonder om uw wachtwoord bekend te maken. Uw inloggegevens zijn persoonlijk en moeten nooit met iemand anders worden gedeeld. Wees achterdochtig [op uw hoede?] als u een bericht krijgt met een algemene aanhef als ‘Geachte gewaardeerde klant’; als Atradius contact met u opneemt, zullen wij u altijd met uw naam aanspreken.

Let op waarschuwingen op de website van Atradius. Denk na voordat u ergens op klikt en let extra op bij login schermen. Cyber criminelen kunnen links in e-mailberichten, online advertenties en tweets gebruiken om u naar een valse website te leiden, waar ze uw inloggegevens kunnen stelen. Log alleen in bij uw account als u zeker weet dat u rechtstreeks naar de betreffende site bent gegaan. Controleer de volgende zaken om u te helpen u ervan te verzekeren dat u verbonden bent met een veilige Atradius omgeving:

Zorg ervoor dat de software op uw apparatuur up-to-date is en dat beveiligingssoftware is geïnstalleerd en werkt. In het bijzonder:

Wat moet ik doen als ik vermoed dat ik met een phising of vishing poging te maken heb?

Het belangrijkst is dat u een verdacht verzoek nooit beantwoordt met uw persoonlijke of financiële informatie.

Vul geen formulieren of inlogschermen in waar vanuit dergelijke verzoeken naartoe gelinkt wordt.

Neem contact op met Atradius via uw gebruikelijke contactpersoon om de phishing poging te rapporteren. Wees daarbij voorzichtig om op geen enkele manier contact op te nemen via de suggesties die worden gedaan in het verdachte mailtje. Beantwoord deze mail dus niet en klik niet op de links die erin staan. Wees ook voorzichtig met telefonisch contact met ons op te nemen na een vermoede vishing poging – wacht een aantal minuten voordat u Atradius belt, gezien de fraudeur wellicht de lijn open gehouden heeft.