5 tips om veilig zaken te doen

Als ondernemer kunt op verschillende manieren risico lopen. Uw klantenportefeuille, de producten of diensten die u verkoopt of uw personeel, is van invloed op de grootte van het risico dat u loopt.

Denken in mogelijkheden en kansen is vaak een grote kracht van ondernemers. Dit zorgt ervoor dat u en uw onderneming succesvol kan zijn. Wanneer u alleen naar de risico’s zou kijken, zou u met uw onderneming niet verder komen. In dit blog geven wij tips om veilig zaken te doen.

1. Weet met wie u zaken doet

Zorg dat u voldoende inzicht hebt in de financiële situatie van uw afnemers en blijf dit monitoren. Zo kunt u tijdig ingrijpen voordat uw afnemer uw rekening niet meer kan betalen.

2. Beperk de betalingstermijn

Door korte betalingscondities af te spreken worden je rekeningen eerder betaald en heb je tijdig inzicht in achterstallige betalingen.

3. Doe een follow-up

Neem na levering contact op met uw afnemers en controleer of de levering en de factuur goed zijn ontvangen.

4. Ga tijdig over op incasso

Indien u afnemers niet betalen dan is het belangrijk dat je op tijd het incasso overdraagt.

5. Zorg voor financiële zekerheid

Door uzelf te verzekeren wordt u financieel gecompenseerd als uw afnemer niet betaalt. Daarnaast krijgt u vooraf inzicht in de financiële situatie van uw afnemers en wordt het incassoproces voor u verzorgd.
 

Wilt u meer tips hoe u veilig kunt ondernemen?
Download het whitepaper "ondernemen zonder risico's" en ontvang een overzicht met tips en oplossingen die het beste bij uw onderneming past

Loop geen risico en kies voor zekerheid

Een kredietverzekering beschermt uw onderneming tegen schade die u oploopt door onbetaalde facturen. Uw klant kan bijvoorbeeld failliet gaan, of zich financieel amper boven water houden. Onbetaalde facturen komen niet alleen voor bij onbekende of nieuwe klanten, bijna 50 procent van alle non-betalingen ontstaan bij afnemers waarmee u een stabiele relatie heeft opgebouwd. Met een kredietverzekering krijgt u alsnog uw geld als uw klant niet in staat is om te betalen. Zo wordt ondernemen ineens een heel stuk aantrekkelijker en kunt u zich focussen op dat waar u als ondernemer het beste in bent.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekeken?

 
 

Gerelateerde content

5 tips bij telefonisch aanmanen

Bij een achterstallige betaling van een klant is het altijd goed om een herinnering en aanmaning per e-mail of post te versturen, maar bellen werkt vaak nog beter.

Hoe herkent u een spookfactuur?

Iedere ondernemer krijgt er wel eens mee te maken, een spookfactuur. Dit zijn facturen voor producten en diensten die u nooit hebt afgenomen.

Onderverzekerd, controleer de hoogte van uw limiet

Hoe zorgt u nu dat de limieten afgestemd blijven op uw actuele behoefte?

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.