Mijn factuur is niet betaald, wat nu?

De meeste ondernemers krijgen er ooit een keer mee te maken. Een factuur die te laat betaald wordt of nog erger: de factuur wordt niet betaald.

Dit risico moet u als ondernemer zeker niet onderschatten, want 25% van de faillissementen in het MKB heeft als oorzaak debiteuren die niet of te laat betalen. Het is dus van belang om het debiteurenbeheer binnen uw onderneming strak te organiseren. Wanneer u hier geen goed inzicht in heeft, dan is de kans vele malen groter dat een factuur niet wordt betaald. In dit artikel geven we u graag een aantal tips om te voorkomen dat uw factuur niet betaald wordt.

Tips die voorkomen dat uw factuur niet betaald wordt.

Controleer uw klant van tevoren op kredietwaardigheid
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Voordat u met een nieuwe klant in zee gaat, is het verstandig deze te checken op kredietwaardigheid. Dit kunt u laten doen door een bedrijf die daarin gespecialiseerd is. U kunt bijvoorbeeld ook gegevens bij de Kamer van Koophandel (KvK) opvragen. Indien het over een BV gaat, dan kunt u vaak een balanspositie verkrijgen. Dit geeft u een goed inzicht in de kredietwaardigheid.

Maak passende betalingsafspraken met uw klant
Is uw klant minder kredietwaardig waardoor de kans groter is dat de factuur niet betaald wordt? Dan is het verstandig andere betalingsafspraken te maken. U kunt bijvoorbeeld vragen een deel van de factuur vooraf te laten betalen door uw klant. Zolang er niet betaald is, hoeft u ook geen werk te verrichten voor deze klant.

Factureer duidelijk en op tijd
Zorg dat de informatie die nodig is om de betaling te kunnen verrichten duidelijk vermeld staat op de factuur. Daarmee maakt u het de klant zo makkelijk mogelijk om de factuur te betalen. Factureer daarnaast altijd kort nadat u het werk verricht heeft. Hoe sneller de factuur verstuurd is, hoe beter. Heeft u twijfels over de kredietwaardigheid van uw klant? Overweeg dan om wekelijks te factureren. Zo zijn de gevolgen overzichtelijker indien de betreffende factuur niet betaald wordt.

Vergroot het betaalgemak
Hoe gemakkelijker het voor uw klant is om de factuur te betalen, hoe groter de kans dat de klant tijdig betaalt. U kunt het betaalgemak verbeteren door uw factuur bijvoorbeeld te linken aan iDeal. Dit is uiteraard uit te voeren met verschillende online betalingsmogelijkheden.

Organiseer een strak debiteurenbeheer binnen uw onderneming
Zorg dat er goede software is en dat het debiteurenbeheer een duidelijke plek heeft binnen uw onderneming. Wanneer een factuur niet betaald wordt, dan kan dat grote gevolgen hebben. Daarom is het debiteurenbeheer niet iets wat er even bij gedaan kan worden. Het is ook verstandig om het proces hiervan duidelijk in kaart te brengen. Wanneer wordt de 1e herinnering verstuurd? Welke vervolgstappen worden genomen om uiteindelijk te zorgen dat de factuur wel betaald wordt?

Dek het risico dat een factuur niet betaald wordt goed af
Hoeveel energie u er ook in steekt, het kan altijd voorkomen dat een factuur niet betaald wordt aan het einde van de rit. Dit kan een behoorlijk impact hebben op de continuïteit van uw onderneming. Daarnaast kan het de groeiambities die u heeft in de weg gaan. Dek daarom altijd het risico dat een factuur niet betaald wordt goed af.


Download de whitepaper
"Groei met strak debiteurenbeheer"

Whitepaper icon

10 tips voor een strak debiteurenbeheer
binnen uw onderneming.

 

De mkbZeker en het voorkomen dat uw factuur niet betaald wordt

Met de mkbZeker van Atradius brengt u in één keer een aantal van de hierboven genoemde tips in de praktijk. U checkt namelijk uw klant in eerste instantie op kredietwaardigheid. Daarnaast heeft u tevens de mogelijkheid om uw vordering over te dragen aan Atradius collections. Dit is een uitstekend incassobureau met wereldwijde dekking. Wordt de factuur uiteindelijk niet betaald? Dan is 90% van de betreffende vordering verzekerd. Bovendien kunt u dus gefocust blijven doorwerken richting uw gestelde doel.

Wilt u tevens inzicht in de kans is dat uw factuur niet betaald wordt? Laat ons dan uw grootste debiteur checken op kredietwaardigheid.

Check hier gratis uw grootste klant

Creëer reserves voor dubieuze debiteuren

Elke ondernemer die te maken heeft met debiteuren, krijgt vroeg of laat te maken met dubieuze debiteuren. Maar liefst 3% van de debiteuren is niet kredietwaardig. Met deze kennis is het dus verstandig om binnen uw organisatie dit risico af te dekken. Dit kan door financiële reserves binnen uw onderneming te creëeren. Het is echter sneller en het kost minder kapitaal als u uw debiteuren verzekerd. Het risico dat uw debiteuren niet betalen is daarmee op het eigen risico na afgedekt. De continuïteit van uw onderneming is daarmee beter geborgd.

Dek het debiteurenrisico af met mkbZeker van Atradius

Daarnaast is een strak en waterdicht debiteurenbeheer belangrijk om tijdig uw vorderingen te innen. Mocht betaling uiteindelijk uitblijven, zorg er dan voor dat u samenwerkt met een goed incassobureau. Of beter nog: verzeker het krediet van uw debiteuren, zodat incasseren onderdeel is van de dienstverlening van de verzekering. Dit is nou precies het geval met mkbZeker. Naast dat daarmee in één keer uw risico is afgedekt, bespaart u ook veel tijd op het debiteurenbeheer. Met mkbZeker zorgt u ervoor dat u de focus verantwoord op uw ambitie en groei kunt leggen.

Gerelateerde content

Het incassobureau een belangrijke samenwerkingspartner

25% van de faillissementen binnen het MKB wordt veroorzaakt door openstaande facturen.

Nieuwe klant? Check de kredietwaardigheid

Kredietwaardigheid is de inschatting of u een bedrijf of persoon in staat acht een financiering terug te betalen.

Goed bedrijfsplan maken: 8 tips om direct te starten

Het overgrote deel van de starters bestaat na twee jaar niet meer. De meest voorkomende reden dat starters het niet redden is een slechte voorbereiding.