6 kenmerken van kredietwaardige bedrijven

Waar moet je op letten bij (nieuwe) klanten als het gaat om kredietwaardigheid? Met welke kenmerken dien je rekening te houden en waar zitten de risico’s?

Het stellen van deze vragen is eenvoudig, maar het antwoord is uitgebreid. In dit blog doorlopen we zes stappen die je dient te zetten om te controleren of jouw klant de facturen kan betalen.

1. Omgevingsfactoren
Als eerste is het belangrijk om te kijken naar de omgevingsfactoren van jouw afnemer. Het landenrisico speelt hier bijvoorbeeld een rol in (de risico’s in Rusland zijn op dit moment bijvoorbeeld groter dan de risico’s in België).

2. Branche

De ontwikkelingen in de branche waar jouw klant actief is spelen een belangrijke rol bij de vaststelling van de kredietwaardigheid. Wanneer een onderneming afhankelijk is van bepaalde grondstoffen speelt de koopkracht bij de leveranciers een belangrijke rol, prijsfluctuaties kunnen van grote invloed zijn op de winstgevendheid. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de koopkracht van afnemers, de status van de concurrentie, en eventuele substituut producten.

3. Financiële cijfers klant

Na bovenstaande twee stappen ga je kijken naar de klant zelf.  Nu komen onder andere de financiële indicatoren aan bod. Kijk kritisch naar de winst- en verliesrekening, de liquiditeit van een onderneming (quick ratio, current ratio en werkkapitaal) en de cashflow.

4. Debiteurenbeheer

Bij stap vier is het belangrijk om te controleren dat jouw klanten hun debiteurenbeheer op orde hebben. Wanneer je klant op tijd betaald krijgt, is de kans groter dat jij als leverancier ook op tijd betaald krijgt.

5. Voorraden

Hoe staat het met voorraden van grondstoffen, half-fabrikaten of eindproducten? Deze kunnen een belangrijk deel uitmaken van het kapitaal van een onderneming. Als je alle bovengenoemde cijfers hebt gecontroleerd, is de vervolgstap om je te verdiepen in de achtergrond en het management van het bedrijf. Denk hierbij aan de bedrijfshistorie, de strategische visie van het bedrijf en de ervaring (of verleden) van het management.

6. Garanties en borgstellingen

Tot slot kunnen er garanties, borgstellingen of zelfs een aansprakelijkheidsverklaring zijn van bijvoorbeeld een moedermaatschappij. Dit kan voor meer zekerheid zorgen, maar dan is het belangrijk om bovenstaande stappen ook te doorlopen ter controle van de moedermaatschappij.

Drie essentiële elementen

Natuurlijk zijn er nog veel meer vragen te stellen wanneer je alles tot in detail wilt weten over de kredietwaardigheid van jouw klanten. Om dit allemaal tot op de bodem uit te zoeken is redelijk wat tijd nodig. Daarom kan je als verkorte versie kijken naar drie essentiële elementen.

  • Is de onderneming winstgevend?
  • Loopt de onderneming risico’s vanwege de bank of andere schuldeisers?
  • Zijn er cashflow problemen in de onderneming waardoor ze hun kortlopende schulden niet kunnen voldoen?

Drie korte vragen die een indicatie kunnen geven over de kredietwaardigheid. Uiteraard vergt dit ook nog wat uitzoekwerk. Dit kunnen wij gemakkelijk van jou overnemen met onze kredietwaardigheidscheck.

Wil je meer informatie over hoe een kredietverzekering jouw bedrijf kan helpen?

Wij helpen je graag verder