9 tips tegen identiteitsfraude

Identiteitsfraude is een relatief onbekende maar snel groeiende vorm van fraude. Persoonsgegevens worden gestolen en misbruikt. Hoe voorkomt u dat u slachtoffer wordt?

Identiteitsfraude gebeurt niet alleen op consumentenniveau, maar ook steeds meer bedrijven worden opgelicht. Veel ondernemers hebben inmiddels al schade ondervonden door identiteitsfraude. In sommige gevallen niet alleen financieel, maar ook op het gebied van reputatie. Want wanneer uw naam wordt misbruikt om ondernemers op te lichten, kan dit enorme gevolgen hebben voor de langere termijn.

  • Bewaar vertrouwelijke gegevens niet onnodig

  • Sla vertrouwelijke gegevens alleen op beveiligde systemen op

  • Controleer de gegevens van uw klanten voor de levering

Er zijn diverse vormen van identiteitsfraude, maar als ondernemer zijn er twee soorten waar u voornamelijk mee te maken kunt krijgen. In het eerste geval worden persoonsgegevens van uw medewerkers, of uw klanten misbruikt. In het tweede geval wordt uw bedrijf misbruikt om producten of diensten aan te schaffen.

Wat kunt u doen tegen identiteitsfraude?

U kunt zelf een aantal stappen ondernemen om de risico’s op fraude te minimaliseren. De meeste adviezen lijken heel voor de hand liggend. Toch zetten we de belangrijkste tips nog even op een rij:

  1. Alle persoonlijke en financiële gegevens van uw medewerkers, klanten en leveranciers zijn strikt vertrouwelijk. Bewaar geen informatie die niet nodig is, want bij misbruik kan dit grote gevolgen hebben.

  2. Vertrouwelijke gegevens dienen te worden opgeslagen op beveiligde systemen om virussen en hacken te voorkomen. Geef alleen medewerkers toegang tot vertrouwelijke gegevens wanneer zij deze informatie ook daadwerkelijk nodig hebben voor de dagelijkse werkzaamheden.

  3. Wees voorzichtig met voorbewerkte mailings of antwoordkaarten met persoonlijke klantinformatie, want ook deze gegevens kunnen worden misbruikt.

  4. Zorg voor een beveiligingscode op zakelijke mobiele telefoons, tablets en laptops. Zo kan worden voorkomen dat er na diefstal of verlies vertrouwelijke gegevens in de verkeerde handen terecht komen.

  5. Controleer ook bij inbraak of er geen documenten uit uw financiële administratie, of papieren met inlogcodes of wachtwoorden missen.

  6. Voorkom handelstransacties met (frauderende) partijen door de gegevens van uw (nieuwe) klanten te controleren vóór levering. Wanneer er niet wordt onderhandeld over de prijs, of als de bestelling te mooi is om waar te zijn, dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen.

  7. Lever geen goederen op een marktplaats of een afgelegen loods. Het komt vaak voor dat de goederen na levering worden weggehaald, en er geen spoor is van de bestellende partij. Wanneer het een bekende klant is waarmee u vaker zaken hebt gedaan, controleer dan altijd bij uw contactpersonen of het inderdaad het juiste adres is.

  8. Voordat u tot betaling van facturen overgaat, is het belangrijk om de factuur te controleren. Is er inderdaad geleverd, en is er ook een opdracht voor levering gegeven? En is de factuur wel van een leverancier, en niet van een oplichter? Wanneer rekeningnummers op de facturen zijn veranderd kan dit een waarschuwing zijn.

  9. Wanneer u slachtoffer bent van identiteitsfraude, doe dan aangifte bij de politie en maak een melding bij de Fraudehelpdesk.

Loop geen risico en kies voor zekerheid

Een kredietverzekering beschermt uw onderneming tegen schade die u oploopt door onbetaalde facturen. Uw klant kan bijvoorbeeld failliet gaan, of zich financieel amper boven water houden. Onbetaalde facturen komen niet alleen voor bij onbekende of nieuwe klanten, bijna 50 procent van alle non-betalingen ontstaan bij afnemers waarmee u een stabiele relatie heeft opgebouwd. Met een kredietverzekering krijgt u alsnog uw geld als uw klant niet in staat is om te betalen. Zo wordt ondernemen ineens een heel stuk aantrekkelijker en kunt u zich focussen op dat waar u als ondernemer het beste in bent.

Wilt u meer informatie over het voorkomen van fraude? 

Neem nu contact met ons op

Gerelateerde content

Zo ontmaskert u een fraudeur

Ze bestaan: ondernemingen die goederen of diensten afnemen, maar absoluut niet van plan zijn te betalen. Slachtoffer worden van een dergelijke fraudeur geeft veel frustratie.

6 kenmerken van kredietwaardige bedrijven

Waar moet u op letten bij (nieuwe) klanten als het gaat om kredietwaardigheid? Met welke kenmerken dient u rekening te houden en waar zitten de risico’s?

9 rode vlaggen bij het herkennen van fraude

Als ondernemer kan het voorkomen dat u helaas een keer te maken krijgt met non-betalers. Soms blijkt het dat de klant nooit van plan was om te betalen.

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.