9 rode vlaggen bij het herkennen van fraude

Fraude valt te definiëren als: een opzettelijke handeling door één of meer personen, waarbij misleiding wordt gebruikt om een onrechtmatig of onwettig voordeel te behalen. Je wilt natuurlijk niet accepteren dat je jouw geld of goederen kwijt bent. Helaas blijkt in de praktijk dat het vaak lastig is om een fraudeur aan te pakken. Het daarom belangrijk om fraude tijdig te herkennen en stappen te ondernemen.

Korte termijn fraude, het meest voorkomende type fraude, is een onderneming die wordt opgezet met de enige intentie om in korte termijn leveranciers te frauderen. Dit wordt gekarakteriseerd door het plaatsen van diverse kleine orders bij diverse leveranciers in verschillende branches. De goederen worden snel doorverkocht tegen dumpprijzen en de fraudeur verdwijnt met het geld.

Wat dien je jezelf als leverancier af te vragen?

Hoe lang bestaat het bedrijf? Is het nieuw? Is het een familiebedrijf? Wat is de entiteit en komt het overeen met het type/grootte van het bedrijf waarin je geneigd bent te geloven? Wat is afgegeven aan visitekaartjes, briefhoofd-papier en website informatie en ziet dit er professioneel en legitiem uit? Als er referenties zijn afgegeven, check deze dan op legitimiteit.

9 rode vlaggen:

  • Alleen mobiele telefoonnummers en geen vast nummer voorhanden
  • Een professionele website met weinig functionaliteiten
  • De klant is over het algemeen niet geïnteresseerd in de prijs en of onderhandelt hier niet over
  • Een ongewoon korte periode tussen het eerste contact, plaatsing van de order en levering
  • Plaatsing van een (veel) kleine order(s) gevolgd door een veel groter verzoek
  • De debiteur verzoekt de goederen te kunnen ophalen en doet dit in transportmiddelen zonder reclame-uitingen
  • Conflicterende sectoren; de debiteur zit in een andere branche dan de leverancier
  • De debiteur wil té graag voorzien in referenties, cijfers etc.
  • De geregistreerde kantooradressen zijn postbussen of service kantoren

Wat kan je zelf doen?

Als ondernemer kan je de volgende checks doen om te kijken of jouw klanten echt zijn:

  • Noteer de naam van de contactpersoon, vast telefoonnummer en website
  • Fraudeurs maken veelal gebruik van mobiele telefoonnummers, Gmail -en Hotmailadressen
  • Kijk uit voor websites met weinig functionaliteiten
  • Kijk in de documentatie naar grammatica en spelling. Komt dit overeen met wat er van een dergelijk bedrijf mag worden verwacht?
  • Ga niet alleen af op de contactnummers die je van de klant hebt ontvangen. Bel het bedrijf op en check of degene die de order heeft geplaatst daadwerkelijk voor dat bedrijf werkt én of de persoon zich ervan bewust is dat een order onder zijn/haar naam is geplaatst
  • Kijk uit voor ‘valse’ websites. Kijk altijd naar alternatieven voor het adres die je van de klant hebt ontvangen. Fraudeurs zetten vaak bijna identieke websites op met een iets afwijkende naam ten opzichte van de ‘echte’ website
  • Gebruik Google Streetview om te kijken of het opgegeven adres werkelijk bestaat en of het authentiek is
  • Train je transport personeel om alleen op specifieke bestemmingen te leveren en vermoedens van fraude tijdig te melden. In ieder geval voordat zij de goederen daadwerkelijk afleveren
  • Vraag een BTW nummer op en check hier de validiteit

Wat doet Atradius?

Als aanvulling op deze punten checken wij bij het afgeven van kredietlimieten het volgende:

  • De grootte van het bedrijf
  • Recente veranderingen in eigenaarschap
  • Wijziging van ‘slapend’ naar ‘handelend’
  • Wijziging in bedrijfsactiviteit
  • Frequentie van limiet aanvragen, bijvoorbeeld veel limiet aanvragen in korte tijd
  • Het contact met de klant is té frequent en té veel gericht op helpen of het geven van aanvullende informatie
  • Conflicterende branches: is het aannemelijk als bijvoorbeeld een AFG groothandel schoenen, computers, cosmetica etc. aankoopt. Dit lijkt vreemd maar het gebeurt echt!
  • Hoe de cijfers over het eerste jaar zijn, te mooi om waar te zijn is veelal ook echt te mooi om waar te zijn

Indien er sprake is van afzonderlijke punten, dan zal het waarschijnlijk geen geval van fraude zijn. Vink je echter verschillende punten naast elkaar af, dan doet het vermoeden van fraude zich voor. 

Het wordt uiteraard aanbevolen om fraude te melden bij de politie. Licht echter ook andere instanties in die baat hebben bij deze kennis. Je voorkomt hiermee verdere verspreiding van frauduleuze praktijken.

Wil je vrijblijvend advies ontvangen?

Laat nu direct jouw gegevens achter