Onderverzekerd, controleer de hoogte van uw limiet

Hoe zorgt u nu dat de limieten afgestemd blijven op uw actuele behoefte?

Met uw kredietverzekering dekt u het risico af van onbetaalde facturen. Deze dekking wordt vastgesteld aan de hand van kredietlimieten op uw debiteuren. U vraagt deze aan via Atradius Atrium. In dit blog geven wij tips hoe u ervoor zorgt dat de limieten afgestemd blijven op uw actuele behoefte, zodat u nooit onderverzekerd bent.

Heeft u nog geen kredietverzekering?

Levert u op rekening (krediet) aan andere bedrijven? Wilt u uw afschrijvingen op debiteuren voorkomen en uw winst beschermen? Vraag een gratis adviesgesprek aan, wij adviseren u graag over hoe u risico’s kunt beperken.

Voorkom onderverzekering

Er is sprake van onderverzekering als u geen of een te lage limiet heeft op de debiteur waarmee u zakendoet. Als deze afnemer uw rekening niet betaalt, wordt de schade dus niet of slechts deels vergoed. Een vervelende situatie.

We raden u daarom aan om goed in de gaten te houden dat uw uitstaande saldo, eventueel vermeerderd met reeds geaccepteerde orders, nooit het bedrag van uw limiet overschrijdt. Mocht dat toch het geval zijn, vraag dan direct een limietverhoging aan. Als u de verhoging slechts tijdens een bepaalde periode nodig heeft, kunt u dat in uw aanvraag vermelden. De risicoacceptanten van Atradius zullen deze toevoeging dan meenemen in hun beslissing en de verhoging op tijdelijke basis toekennen.

Kredietlimiet beter dan zelfbeoordeling

Veel van onze klanten maken gebruik van de mogelijkheid tot zelfbeoordeling. Dit betekent dat ze op basis van hun eigen betalingservaring of positieve informatie van een informatiebureau onder dekking van onze verzekering kunnen leveren aan hun afnemers. In de regel gaat het dan om bedragen tot € 15.000,-.

Uit recent onderzoek is echter gebleken dat klanten bij zelfbeoordeling vaak een te lage dekking hebben op het moment van faillissement van hun afnemer. Een deel van de vordering valt dan niet onder de dekking van de polis.

Het is daarom verstandig de kredietwaardigheid van uw afnemers na te gaan door een kredietlimiet aan te vragen. Dan weet u altijd zeker dat u over actuele informatie beschikt en dat Atradius uw afnemers continu volgt. 

Meer weten?

Neem dan contact contact op met uw accountmanager, de Customer Service Desk (020) 553 3355, met uw eigen assurantietussenpersoon, of via ons contactformulier.

Neem nu contact op

 

Gerelateerde content

6 kenmerken van kredietwaardige bedrijven

Waar moet u op letten bij (nieuwe) klanten als het gaat om kredietwaardigheid? Met welke kenmerken dient u rekening te houden en waar zitten de risico’s?

8 landen waar je kunt verdienen

Om een idee te geven waar de beste exportmogelijkheden zijn, heeft Atradius acht landen met potentieel naast elkaar gezet.

Vertrouwen in de Nederlandse economie herstelt zich

Het lijkt beter te gaan met de economie in Nederland.

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.