• De Belgische autosector is goed voor 1% van het Belgische bbp. Hoewel de productie licht daalde in 2016 (-2,4%).
- De Belgische autosector is goed voor 1% van het Belgische bbp. Hoewel de productie licht daalde in 2016 (-2,4%, tot ongeveer 400.000 voertuigen), stegen de binnenlandse registratie of de verkoop van nieuwe auto’s met 8,1% op jaarbasis in 2016. Voor 2017 wordt een verdere groei verwacht (in de eerste helft van 2017 stegen de registraties van nieuwe personenauto’s met 4% op jaarbasis, volgens de Belgische automobielfederatie FEBIAC).
- Naast enkele grote assemblagefabrieken telt België ook een groot aantal exportgerichte fabrikanten van hoogwaardige onderdelen met goede zakelijke mogelijkheden, gelet op de stijgende wereldwijde vraag naar auto-elektronica en geavanceerde technologie. Dat gezegde zijnde, zou het toenemende belang van Big Data en ingebedde technologie/elektronica, samen met het wereldwijde concentratieproces dat nu bezig is in de sector, op middellange termijn tot meer fusies en overnames moeten leiden bij Belgische autobedrijven.
- De winstmarges in de Belgische auto-industrie zijn doorgaans bevredigend en blijven in 2017 naar verwachting stabiel. Hoewel veel bedrijven langlopende schulden hebben, kunnen ze op de banken rekenen.
- De afgelopen twee jaar was het betalingsgedrag in deze sector goed; ook is het aantal late betalingen en insolventies laag. Het aantal betalingsachterstanden zowel als het aantal faillissementen is gedaald sinds eind 2016 en we verwachten de komende maanden geen verslechtering.
- We beschouwen het kredietrisico en de bedrijfsprestaties van de Belgische autosector als ‘Goed’ en ons acceptatiebeleid blijft open voor alle deelsectoren.