Market Monitor - Duurzame consumptiegoederen- Zweden

Market Monitor

  • Zweden
  • Duurzame consumptiegoederen

31 mrt 2016

Het aantal wanbetalingen zal naar verwachting niet stijgen in 2016, terwijl de insolvabiliteit in dit segment met ongeveer 10% zou moeten afnemen.

  • De afgelopen vijf jaar groeide de Zweedse detailhandel in duurzame consumptiegoederen met ongeveer 2%, wat min of meer te vergelijken is met de groei van het nationale bbp. Men verwacht dat het Zweedse bbp met 3,2% zal groeien in 2016, en dat de particuliere consumptie hoog zal blijven.

 

  • De bedrijfswinst zou stabiel moeten blijven. Hoewel de prijzenoorlogen in de elektronicasector voorbij zijn, zijn er toch tekenen van een toegenomen concurrentie in de detailhandel in sportartikelen. Retailers van meubels en mode/textiel kampen momenteel met een moeilijker bedrijfsklimaat, als gevolg van de zware concurrentie. De volatiele wisselkoersen hadden ook gevolgen voor invoerders en uitvoerders van duurzame consumptiegoederen.

 

  • Betalingen in de Zweedse detailhandel in duurzame consumptiegoederen worden na gemiddeld 45 dagen uitgevoerd. Het aantal wanbetalingen zal naar verwachting niet stijgen in 2016, terwijl de insolvabiliteit in dit segment met ongeveer 10% zou moeten afnemen.

 

  • Vooral voor pas opgerichte bedrijven zijn de risico’s groter op deze zeer competitieve markt. De vooruitzichten voor online retailers zijn doorgaans goed, aangezien er nog altijd groeimogelijkheden zijn in segmenten met een lage marktpenetratie. De Zweden kopen steeds vaker online, en het online segment zou de komende jaren verder moeten groeien. Het dubbele effect van een toenemende e-commerce en de verhuizing van winkels naar grote winkelcentra buiten de stad zal de transformatie van de Zweedse detailhandel in duurzame consumptiegoederen blijven bepalen.

 

  • We hanteren een over het algemeen open acceptatiebeleid voor huishoudelijke apparatuur, maar een neutraal acceptatiebeleid voor meubilair en textiel.
Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.