Market Monitor Consumptiegoederen Italië 2018

Market Monitor

  • Italië
  • Duurzame consumptiegoederen

04 apr 2018

De winstmarges van retailers zouden in 2018 onder druk blijven staan, na een dalende trend in 2017.

 

Marktprestaties in een flits

 

  • (Image) (NL) Detailhandel MM consumptiegoederen Italië 2018
    De particuliere consumptie in Italië groeide met 1,4% in 2017 en zou met 1,2% groeien in 2018; de binnenlandse vraag naar duurzame consumptiegoederen zou met hetzelfde percentage groeien. De vraag naar huishoudelijke apparaten kromp met 1,1% in 2017 en zou laag blijven in 2018. De vraag naar meubelen steeg met ongeveer 2% in 2017 en zal in 2018 verder profiteren van overheidsmaatregelen om de particuliere consumptie te stimuleren.

 

  • De winstmarges van retailers zouden in 2018 onder druk blijven staan, na een dalende trend in 2017. De detailhandel in de duurzame consumptiegoederen blijft zeer competitief, met een matige tot hoge fragmentering, vooral onder kleine en middelgrote spelers. Zwakkere spelers die financieel zwak staan, verdwenen terwijl andere bedrijven met sectorgenoten fuseerden om te overleven. Men verwacht dat het huidige concentratieproces zal doorgaan, gelet op de kleine gemiddelde grootte van Italiaanse retailers ten opzichte van hun Europese tegenhangers en de grote druk van e-commerce op de marges van fysieke winkels.
     
  • (Image) (NL) Prestatievooruit MM consumptiegoederen Italië 2018
    Betalingen gebeuren doorgaans na 60 à 90 dagen. Voor bedrijven die actief zijn in de detailhandel in duurzame consumptiegoederen, blijft het werkkapitaal de grootste financieringsbron. In 2017 steeg het aantal betalingsachterstanden en insolventies. Voor 2018 verwachten we dat de detailhandel in duurzame consumptiegoederen met grote kredietrisico’s zal blijven kampen, waarbij het aantal insolventies zal toenemen als gevolg van de aanhoudende concurrentiedruk en liquiditeitsproblemen van enkele spelers. Dit staat in contrast met de evolutie van het aantal insolventies onder Italiaanse bedrijven in het algemeen (het aantal faillissementen in Italië zou met 6% dalen in 2018).
  • We hanteren een voorzichtig acceptatiebeleid voor duurzame consumptiegoederen, vooral wat distributeurs met een lage toegevoegde waarde betreft. Vooral in de traag groeiende segmenten van de huishoudelijke apparaten en consumentenelektronica zitten er tal van zwakke spelers in de distributieketen die met liquiditeitsproblemen kampen en/ of de kritieke massa missen om op lange termijn te kunnen overleven in een zeer competitieve omgeving. Sommigen zijn misschien niet in staat om de evolutie van de vraag van de consument en de veranderende consumptiepatronen te volgen. Dat gezegd zijnde, profiteert het meubelsegment van de export en overheidsmaatregelen.

 

 

 

Dynamicline

(Image) (NL) MM consumptiegoederen 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

Download icoon

 

 

 

Download hier het rapport

De sleutel tot succesvol internationaal ondernemen is accurate economische informatie over markten en sectoren, met een intelligente blik naar toekomstige trends.

In dit onderdeel van onze publicatiesectie geven de economische experts van Atradius u een essentiële analyse van de wereldeconomie - verleden, heden en toekomst.

 

 

 

 

 

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.