Market Monitor Automotive Mexico 2018

Market Monitor

  • Mexico
  • Automotive/Transport

04 sep 2018

While sales in the Mexican automotive market remained subdued in the first half of 2018 car exports have increased 10%, helped by new production plants.

 

2018 mexico cars pic1

 

  • In 2017 Mexican vehicle production increased 13% to more than four million units, according to the International Organization of Motor Vehicle Manufacturers OICA. Exports increased 12% in 2017 and 10% in H1 of 2018, helped by new production plants. That said, domestic market sales remained subdued in H1 of 2018 (also due to higher fuel prices).
  • Profit margins of OEMs and Tier 1 suppliers are expected to remain stable, as Mexico imports only 10% of car parts used by assembly companies, and therefore an immediate effect of punitive tariffs on steel and aluminium is not expected. In addition, many car parts producers (often subsidiaries of global groups) have hedged against price volatility.
  • The average payment duration in the Mexican automotive industry is between 30 days and 90 days. Payment behaviour in this sector has been stable over the past two years. The number of non-payments and insolvency cases is not above average compared to other industries, and it is expected that there will be no deterioration in the coming months, given that the businesses environment remains stable.
  • Our underwriting stance remains open for vehicle manufacturers and Tier 1suppliers, given the strengths of most businesses in this segment (well established, often part of global company, high investments made). For Tier 2 suppliers our underwriting stance is more neutral, as this segment is more susceptible to changes in commodity prices and to price competition. It is expected that foreign investment into manufacturing and supply will continue; further strengthening the sector.

 

 

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.