Waarom goed personeel belangrijk is bij groei

Als ambitieuze ondernemer ziet u uw organisatie natuurlijk graag groeien. Vergeet daarbij niet dat uw werknemers het belangrijkste kapitaal zijn binnen uw organisatie.

Niet de computers of de machines. Of het geld op uw zakelijke rekening. Het zijn de mensen met wie u het uiteindelijk moet gaan dóén.

De beste mensen

Om succesvol te kunnen groeien, dient uw onderneming een sterke marktpositie te hebben. Het aantrekken en behouden van de beste mensen is hierbij van cruciaal belang  ̶̶  zeker in deze kenniseconomie. Uw medewerkers zijn immers degenen die het meeste contact hebben met uw klanten en die de dagelijkse problemen oplossen. Alleen dankzij hun expertise en talent kunt u uw plannen verder vormgeven en uw positie versterken.

Dat het niet altijd gemakkelijk is om op het juiste moment aan het juiste personeel te komen, constateerden Van Praag, Van Dijk, De Wit, Pasaribu al in 2006. Volgens hen vormt de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel een belangrijk knelpunt voor snelle groeiers. Wilt u niet stilstaan? Dan is het dus zaak om het talent dat u al in huis hebt te koesteren en als een magneet te fungeren voor nieuwe mensen.

Wilt u als werknemer aantrekkelijk zijn?

Bied scholing aan
Lerende werknemers zijn tevredener, blijkt uit onderzoek van de ministeries van Onderwijs en Sociale Zaken. Het aanbieden van een opleiding of (online) training is dus een goede manier van personeelsbinding: zo hebt u minder last van verloop.

Creëer ruimte voor ontwikkeling
Hoe beter de competenties, hoe beter uw personeel. Zorg er wel voor dat het aanbod aansluit bij de behoeften van uw medewerkers. Zo is de kans groter dat ze gemotiveerd aan de slag gaan met hun persoonlijke ontwikkeling.

Werk aan uw imago
Investeren in uw bestaande personeel straalt ook positief af naar buiten. U krijgt een betrouwbaar imago en dat werkt als een positieve trigger voor potentiële sollicitanten.

Zet iedereen optimaal in
Zorg dat u al uw medewerkers optimaal inzet. Kijk wat ze nodig hebben om binnen hun functie goed te functioneren of om een collega tijdelijk te vervangen. Zorg ook dat er voldoende mogelijkheden zijn om door te stromen. Als mensen op hun plek zijn, groeit hun waardering voor uw onderneming en voelen ze zich meer betrokken. Een flexibel team vergroot bovendien uw wendbaarheid, maakt het mogelijk om sneller te innoveren en gemakkelijker te reageren op veranderingen in de markt.

De schaduwzijde

Kortom, met veel oog voor het behouden en aantrekken van personeel realiseert u eerder succesvolle groei. Er zitten echter ook risico’s aan deze groei. Een aantal daarvan wilt en kunt u waarschijnlijk zelf dragen. U bent niet voor niets ondernemer. Toch zijn er grotere risico’s die vanwege de mogelijke financiële schade de continuïteit van uw onderneming in gevaar kunnen brengen. Denk aan ziekte of arbeidsongeschiktheid van personeel. Als de groei zich inzet, is het raadzaam dergelijke risico’s in kaart te brengen en tijdig de noodzakelijke maatregelen te treffen.

Het debiteurenrisico kan ook een behoorlijke stroppenpot worden bij de groei van uw onderneming. Wat gebeurt er namelijk als een (nieuwe) klant niet in staat is te betalen, terwijl u al investeringen hebt gedaan en kosten hebt gemaakt? Zo’n wanbetaler kan een behoorlijke streep door de rekening zijn. Afhankelijk van je situatie kan het verstandig zijn dergelijke betalingsrisico’s af te dekken. Hiermee realiseert u een meer bestendige en verantwoorde groei.

Loop geen risico en kies voor zekerheid

Een kredietverzekering beschermt uw onderneming tegen schade die u oploopt door onbetaalde facturen. Uw klant kan bijvoorbeeld failliet gaan, of zich financieel amper boven water houden. Onbetaalde facturen komen niet alleen voor bij onbekende of nieuwe klanten, bijna 50 procent van alle non-betalingen ontstaan bij afnemers waarmee u een stabiele relatie heeft opgebouwd. Met een kredietverzekering krijgt u alsnog uw geld als uw klant niet in staat is om te betalen. Zo wordt ondernemen ineens een heel stuk aantrekkelijker en kunt u zich focussen op dat waar u als ondernemer het beste in bent.

 

Gerelateerde content

6 kenmerken van kredietwaardige bedrijven

Waar moet u op letten bij (nieuwe) klanten als het gaat om kredietwaardigheid? Met welke kenmerken dient u rekening te houden en waar zitten de risico’s?

10 tips voor een effectieve aanmaning

Niets is zo frustrerend als een klant die niet of niet tijdig betaalt. Het zorgt voor irritatie, bemoeilijkt de verdere samenwerking en kan de cashflow van uw bedrijf schaden.

Veilig ondernemen: beperk de schade door wanbetaling

Het kan helaas voorkomen dat u te maken krijgt met wanbetalers. Wat natuurlijk frustrerend en tijdrovend is.

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.