9 rode vlaggen bij het herkennen van fraude

Als ondernemer kan het voorkomen dat u helaas een keer te maken krijgt met non-betalers. Soms blijkt het dat de klant nooit van plan was om te betalen.

Fraude valt te definiëren als: een opzettelijke handeling door één of meer personen, waarbij misleiding wordt gebruikt om een onrechtmatig of onwettig voordeel te behalen. U wilt natuurlijk niet accepteren dat u uw geld of goederen kwijt bent. Helaas blijkt in de praktijk dat het vaak lastig is om een fraudeur aan te pakken. Het daarom belangrijk om fraude tijdig te herkennen en stappen te ondernemen.

Korte termijn fraude, het meest voorkomende type fraude, is een onderneming die wordt opgezet met de enige intentie om in korte termijn leveranciers te frauderen. Dit wordt gekarakteriseerd door het plaatsen van diverse kleine orders bij diverse leveranciers in verschillende branches. De goederen worden snel doorverkocht tegen dumpprijzen en de fraudeur verdwijnt met het geld.

Wat dient u uzelf als leverancier af te vragen?

Hoe lang bestaat het bedrijf? Is het nieuw? Is het een familiebedrijf? Wat is de entiteit en komt het overeen met het type/grootte van het bedrijf waarin u geneigd bent te geloven? Wat is afgegeven aan visitekaartjes, briefhoofd-papier en website informatie en ziet dit er professioneel en legitiem uit? Als er referenties zijn afgegeven, check deze dan op legitimiteit.

9 rode vlaggen:

  • Alleen mobiele telefoonnummers en geen vast nummer voorhanden

  • Een professionele website met weinig functionaliteiten

  • De klant is over het algemeen niet geïnteresseerd in de prijs en of onderhandelt hier niet over

  • Een ongewoon korte periode tussen het eerste contact, plaatsing van de order en levering

  • Plaatsing van een (veel) kleine order(s) gevolgd door een veel groter verzoek

  • De debiteur verzoekt de goederen te kunnen ophalen en doet dit in transportmiddelen zonder reclame-uitingen

  • Conflicterende sectoren; de debiteur zit in een andere branche dan de leverancier

  • De debiteur wil té graag voorzien in referenties, cijfers etc.

  • De geregistreerde kantooradressen zijn postbussen of service kantoren

Wat kunt u zelf doen?

Als ondernemer kunt u de volgende checks doen om te kijken of uw klanten echt zijn:

  • Noteer de naam van de contactpersoon, vast telefoonnummer en website

  • Fraudeurs maken veelal gebruik van mobiele telefoonnummers, Gmail -en Hotmailadressen

  • Kijk uit voor websites met weinig functionaliteiten

  • Kijk in de documentatie naar grammatica en spelling. Komt dit overeen met wat er van een dergelijk bedrijf mag worden verwacht?

  • Ga niet alleen af op de contactnummers die u van de klant hebt ontvangen. Bel het bedrijf op en check of degene die de order heeft geplaatst daadwerkelijk voor dat bedrijf werkt én of de persoon zich ervan bewust is dat een order onder zijn/haar naam is geplaatst

  • Kijk uit voor ‘valse’ websites. Kijk altijd naar alternatieven voor het adres die u van de klant hebt ontvangen. Fraudeurs zetten vaak bijna identieke websites op met een iets afwijkende naam ten opzichte van de ‘echte’ website

  • Gebruik Google streetview om te kijken of het opgegeven adres werkelijk bestaat en of het authentiek is

  • Train uw transport personeel om alleen op specifieke bestemmingen te leveren en vermoedens van fraude tijdig te melden. In ieder geval voordat zij de goederen daadwerkelijk afleveren

  • Vraag een BTW nummer op en check de validiteit op http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies

Wat doet Atradius?

Als aanvulling op deze punten checken wij bij het afgeven van kredietlimieten het volgende:

  • De grootte van het bedrijf

  • Recente veranderingen in eigenaarschap

  • Wijziging van ‘slapend’ naar ‘handelend’

  • Wijziging in bedrijfsactiviteit

  • Frequentie van limiet aanvragen, bijvoorbeeld veel limiet aanvragen in korte tijd

  • Het contact met de klant is té frequent en té veel gericht op helpen of het geven van aanvullende informatie

  • Conflicterende branches: is het aannemelijk als bijvoorbeeld een AFG groothandel schoenen, computers, cosmetica etc. aankoopt. Dit lijkt vreemd maar het gebeurt echt!

  • Hoe de cijfers over het eerste jaar zijn, te mooi om waar te zijn is veelal ook echt te mooi om waar te zijn

Indien er sprake is van afzonderlijke punten, dan zal het waarschijnlijk geen geval van fraude zijn. Vinkt u echter verschillende punten naast elkaar af, dan doet het vermoeden van fraude zich voor. 

Het wordt uiteraard aanbevolen om fraude te melden bij de politie. Licht echter ook andere instanties in die baat hebben bij deze kennis. U voorkomt hiermee verdere verspreiding van frauduleuze praktijken.

Benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Graag geven wij u inzicht in uw verzekerbare risico's en gaan we voor u op zoek naar de best passende oplossingen voor uw bedrijf. Want iedere onderneming is tenslotte uniek.

 

 

Gerelateerde content

9 tips tegen identiteitsfraude

Identiteitsfraude is een relatief onbekende maar snel groeiende vorm van fraude. Persoonsgegevens worden gestolen en misbruikt. Hoe voorkomt u dat u slachtoffer wordt?

6 kenmerken van kredietwaardige bedrijven

Waar moet u op letten bij (nieuwe) klanten als het gaat om kredietwaardigheid? Met welke kenmerken dient u rekening te houden en waar zitten de risico’s?

Zo ontmaskert u een fraudeur

Ze bestaan: ondernemingen die goederen of diensten afnemen, maar absoluut niet van plan zijn te betalen. Slachtoffer worden van een dergelijke fraudeur geeft veel frustratie.

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.