Get the most out of a debt collection call

It goes without saying that there is no generally valid blueprint for successful collection calls. We have some tips to help you during these calls.

 

 

Young Man with Smartphone | Atradius

 

Every debtor is different and what leads to a positive outcome in one case may fail in the next during debt collection telephone calls. However, this is the exact reason why thorough preparation and a certain measure of flexibility will considerably increase your chances of success.
See our tips below to improve your debt collection calls.
  

Download The Debt Collection Call Guide

Before the call

  • Only entrust employees that are qualified and trained to make such a sensitive telephone call.
  • Establish clear minimum targets or boundaries to prevent unfavorable compromise.
  • Be thoroughly informed and prepared to deal with the case prior to calling
  • Gather all supporting materials necessary for example: customer file or list of objections.

During the call

  • Develop a clear opening line
  • Set an assertive and polite tone and atmosphere of the call.
  • Predict or identify possible objections beforehand
  • Seek possible solutions with the customer and relay consequences if unsuccessful.
  • Summarize results with the customer to ensure clarity and accord.

After the call

  • Follow-up by drawing up minutes of the call and send them to your contact person(s).
  • Documentation within the system to allow a third person to pursue the case when necessary.
  • Keep your word regarding settled due dates.
  • Keep the pressure up by continuously assessing your own activities and results.
      

Download The Debt Collection Call Guide

Gerelateerde content

Outsourcing Accounts Receivable

Diensten

Receiving payments on time can be challenging. Our outsourcing accounts receivable solution offers support where, when and how you need it.

Amicable Debt Collection

Diensten

We help you cultivate and retain positive working relationships with your customers by providing non-contentious solutions through our amicable debt collection services.

Collect@Net

Collect@Net is an online platform that enables you to access our debt collection expertise and to monitor the progress of our collection activities.

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.