Market Monitor Automotive Sweden 2018

Market Monitor

  • Zweden
  • Automotive/Transport

04 sep 2018

Profit margins are rather high in the sector, with most businesses financially resilient enough to cope with minor volatility in demand or commodity prices.

2018 sweden cars pic1

  • The Swedish car producer segment is dominated by Volvo Cars in the passenger car segment and by Volvo AB and Scania AB in the truck segment. Those companies are mainly export-oriented (the export ratio amounts to more than 85%), and they largely determine the performance of smaller Swedish suppliers.
  • In 2017 car production increased 10.2% to 226,000 units, according to the International Organization of Motor Vehicle Manufacturers, OICA. Swedish GDP is expected to grow 2.8% in 2018 after increasing 2.7% in 2017, supporting domestic automotive sales.
  • Profit margins in the automotive industry are rather high and expected to remain stable in 2018. Most businesses should be financially resilient enough to cope with some minor volatility in demand or commodity prices. The current interest rate environment (the Swedish benchmark interest rate remains at -0.5%) favours companies in servicing their debt, and banks are willing to lend.
  • Depending on the level in the supply chain, payment duration in the automotive sector ranges from 30 to 90 days. The level of non-payments and insolvencies is low. This is expected to remain unchanged in the coming months.
  • Our underwriting stance remains generally open for this industry, with no restrictions on any subsectors. Due to its high export dependency the automotive sector is exposed to currency exchange risk, as most costs incurred are in Swedish krona. Therefore we check that businesses take adequate measures to manage this risk.

 

 

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.