De vooruitzichten voor de verkoop blijven goed; verwacht wordt dat de particuliere consumptie in 2016 met 3% zal stijgen.
- Consumptie blijft groeien in 2016
- Marges blijven krap
- Betalingen gebeuren na gemiddeld 60 dagen
In 2015 groeide de Britse non-food detailhandel verder, dankzij de sterke stijging van de particuliere consumptie met meer dan 3%. Volgens het ONS, het Britse Bureau voor de Statistiek, werd in dit segment 4,5% meer gekocht en 2,6% meer uitgegeven, terwijl de gemiddelde winkelprijzen met 1,8% daalden.
De vooruitzichten voor de verkoop blijven goed; verwacht wordt dat de particuliere consumptie in 2016 met 3% zal stijgen. Deze trend kan echter gecompenseerd worden door een verdere daling van de verkoopprijzen.
Tijdens de laatste economische baisse kende de detailhandel een bijzonder moeilijk bedrijfsklimaat, met een scherpe toename van de insolvabiliteit. Veel bedrijven hadden daar geen antwoord op, vaak omwille van een niet-rendabele winkelportefeuille die de retailers niet konden downsizen.
In 2016 zou de druk op de marges kunnen toenemen, door de invoering van het leefbaar loon, dat tot £7,20 per uur zal stijgen in april 2016 en tot £9 tegen 2020.
Betalingen in de detailhandel voor duurzame consumptiegoederen gebeuren na 60 dagen en we verwachten geen sterke toename van de betalingsachterstanden in de nabije toekomst.
De detailhandel voor duurzame consumptiegoederen kent een gemiddeld percentage wanbetalingen/insolvabiliteit ten opzichte van andere Britse sectoren; we verwachten ook geen grote stijging. Door de zware concurrentie in de Britse detailhandel, het veranderende winkelgedrag, dat wil zeggen een stijgende prijsgevoeligheid en een groeiend percentage online detailhandel, zal de insolvabiliteit blijven toenemen.
We handhaven ons neutraal acceptatiebeleid voor deze sector. Retailers zijn zich goed bewust van kredietverzekeringen en dus doorgaans bereid om vertrouwelijke financiële informatie mee te delen. Zo kunnen we de meest geïnformeerde beslissingen nemen.
Seizoensgebondenheid is een belangrijke factor in de detailhandel, vooral rond kerstmis. Daarom moedigen we onze cliënten actief aan om ruim op voorhand rekening te houden met seizoenspieken, zodat we aan hun vragen tegemoet kunnen komen.