Protectionisme en geopolitiek obstakels exportgroei

Amsterdam, 13 april 2018 - Gewicht Europa voor Nederlandse export blijft groot - buiten Europa grootste groeipotentieel in Mexico, China en VS - groot belang handelsakkoorden, met name met VK

Het belang van Europa voor de Nederlandse export blijft in de komende jaren groot. Bijna 9 op de 10 exporteurs beschouwen Europa ook in de komende drie tot vijf jaar als de meest kansrijke regio. Op de lange termijn winnen echter landen en regio’s buiten Europa, zoals India en Zuidoost-Azië, terrein. Geopolitieke onrust, nieuwe concurrentie en protectionisme worden het meest genoemd als factoren die het halen van de beoogde exportstijging in gevaar kunnen brengen. Het afsluiten van goede handelsakkoorden zou dat deels moeten afwenden. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de twintigste editie van Trends in Export, het jaarlijkse onderzoek van Atradius en ondernemersorganisatie evofenedex.

De meeste omzet van Nederlandse exporteurs komt al jaren uit de Europese Unie. In 2017 is 72 procent van de omzet in de EU gerealiseerd. Voor 56 procent van de exporterende bedrijven geldt dat het belang van de EU voor hun bedrijf groot is (> 50 procent van de omzet). Bijna de helft van de exporteurs geeft aan dat het belang van de EU op de korte- tot middellange termijn nog verder gaat toenemen.

Kansrijke gebieden voor de Nederlandse export op middellange en lange termijn

Groei buiten Europa
Het belang van de NAFTA wordt onderstreept, wanneer we kijken naar het groeipotentieel in termen van omzetstijging buiten Europa. Zo realiseerden Nederlandse exportbedrijven in 2017 de meeste omzet in Mexico (67 procent), China (62 procent) en de VS (60 procent). Ook voor 2018 is er een breed gedeeld optimisme over de exportgroei naar deze landen. Zo verwacht 70 procent van de exporteurs een omzetstijging te halen in de VS en China, en 63 procent in Mexico. De VS en China staan ook in de top 5 met landen die exporteurs voornemens zijn als nieuwe buitenlandse markt te betreden in 2018.

Protectionisme en geopolitiek grootste obstakel voor groei
Hoewel de VS en China hoog in de ranglijst van nieuw te betreden markten staan, kunnen geopolitieke spanningen en protectionisme roet in het eten gooien. Bijna 2 op de 5 exporteurs beschouwen geopolitieke onrust als een serieuze bedreiging voor het realiseren van hun bedrijfsdoelstellingen. Voor ruim een kwart geldt dat zij denken dat protectionisme een belemmering kan zijn voor goede en stabiele handelsrelaties in deze regio’s. Tijdens de presentatie van de resultaten van het onderzoek afgelopen dinsdag 10 april werd dit nog eens bevestigd. “Er leeft een reële zorg voor een aanstaande handelsoorlog onder Nederlandse exporteurs”, laat Bart Jan Koopman, directeur van evofenedex, weten. “Een dergelijke handelsoorlog levert waarschijnlijk alleen verliezers op.”

Een derde grote uitdaging vormt nieuwe concurrentie, volgens 37 procent van de exporteurs. Tom Kaars Sijpesteijn, algemeen directeur van Atradius Nederland, zegt hierover: “Een goed inzicht in de markt en de branche helpt exporteurs om hun specifieke positie te bepalen. Als je dan ook nog in de financiering iets extra’s kunt doen voor je afnemer ten opzichte van de concurrentie, dan is de basis voor een goede zakendeal gauw gelegd.”

Belang handelsakkoorden
Een ruime meerderheid (69 procent) staat positief tegenover nieuwe handelsakkoorden die de EU wil sluiten. Met de Brexit in het vooruitzicht is het handelsakkoord met het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste overeenkomst die gesloten moet worden. Bijna een kwart van de Nederlandse exporteurs gaf aan in 2017 met een omzetdaling naar het VK te maken hebben gehad. Zij geven aan het liefst te zien dat het VK binnen de douane-unie en de interne markt blijft. Voor bijna een derde van de exporterende bedrijven is TTIP, het akkoord tussen de VS en de EU waarover de onderhandelingen nu stil liggen, de belangrijkste toekomstige handelsovereenkomst. Ook het vrijhandelsverdrag met Turkije scoort hoog: een kwart van de exporteurs vindt dit een belangrijk handelsakkoord.

Over Trends in Export
Trends in Export 2018 gaat in op de vraag in hoeverre exporteurs de positieve verwachtingen over 2017 hebben gerealiseerd en welke ontwikkelingen zij in 2018 verwachten. Van december 2017 tot en met en februari 2018 hebben in totaal 300 ondernemingen de vragenlijst volledig ingevuld, een mooie dwarsdoorsnede van exporterend Nederland wat betreft branche en bedrijfsgrootte. Gemiddeld hebben de ondernemingen 105 personen in dienst, van wie 7 exportmedewerkers. Zij hebben gemiddeld 25 jaar exportervaring en exporteren naar 25 landen. Het is de twintigste keer dat Trends in Export door Atradius en evofenedex is uitgevoerd.

Atradius biedt wereldwijd kredietverzekeringen, borgstellingen en incassodiensten aan via strategische aanwezigheid in meer dan 50 landen. De producten van Atradius op het gebied van kredietverzekering, borgstelling en incasso helpen bedrijven over de hele wereld om zich in te dekken tegen betalingsrisico’s die verbonden zijn aan de verkoop van producten en diensten op krediet. Atradius maakt deel uit van Grupo Catalana Occidente (GCO.MC), een van de grootste verzekeraars in Spanje en een van de grootste kredietverzekeraars ter wereld.

Over evofenedex
evofenedex is dé vereniging voor bedrijven met een logistiek of internationaal belang. Via evofenedex nemen zij hindernissen in de logistiek en internationaal ondernemen weg en voegen zij kansen toe. Regionaal, nationaal en internationaal. Van een veiliger en efficiënter magazijn, slimmer vervoer, goede opslag van gevaarlijke stoffen tot meer export. Met ruim 15.000 leden is evofenedex een krachtig collectief van handelaren, producenten en exporteurs die samen werken aan 360 graden logistiek en internationaal ondernemen.