Coronacrisis: Herverzekering van leverancierskredieten

In december 2020 is de Nederlandse regering met kredietverzekeraars overeengekomen nog zes maanden langer op te treden als herverzekeraar voor uitstaande en toekomstige leverancierskredieten.

De Europese Commissie is akkoord met de verlenging tot en met 30 juni 2021. Met de verlenging van deze garantie willen de kredietverzekeraars en de Nederlandse overheid gezamenlijk belangrijke goederenstromen gaande houden en het risico van wanbetaling voor Nederlandse leveranciers in de coronacrisis inperken. Dit geldt met name voor het zakendoen met afnemers die vóór de coronacrisis economisch gezond waren, maar die als gevolg van de pandemie in moeilijkheden zijn geraakt. De kredietverzekeraars en de Nederlandse overheid bereikten in april 2020 voor het eerst een akkoord over het herverzekeringsprogramma, dat aanvankelijk geldig was tot en met 31 december 2020.

"Het akkoord tussen de overheid en de kredietverzekeraars heeft de afgelopen maanden aanzienlijk bijgedragen aan de stabilisering van het Nederlandse bedrijfsleven. Als gevolg van de tweede lockdown is de situatie voor veel bedrijven echter nog slechter geworden. In deze zeer moeilijke situatie blijven we onze verantwoordelijkheid voor de Nederlandse economie nemen en helpen we, samen met de Nederlandse overheid, Nederlandse bedrijven om veilig zaken te doen", aldus Tom Kaars Sijpesteijn, algemeen directeur Atradius Nederland.​​​​​​​

Wat houdt de garantieregeling in?

Door het coronavirus is het voor bedrijven erg lastig actuele gegevens te tonen over de kredietwaardigheid. En voor Atradius als kredietverzekeraar is het lastig om goed in te kunnen schatten welke bedrijven nog wel kredietwaardig zijn en welke niet. We willen niet dat bedrijven nu met lagere dekking (limieten) te maken krijgen en daarom zijn wij, als lid van het Verbond van Verzekeraar, samen met andere Nederlandse kredietverzekeraars en de Nederlandse regering in het voorjaar van 2020 een samenwerking aangegaan, waarbij de overheid als herverzekeraar optreedt. Dit betekent dat de Staat garant staat voor leverancierskredieten om de impact van het coronavirus op de economie te beperken: het voorkomen van faillissementen en beschermen van werkgelegenheid.
 

Wilt u inzicht in de financiële situatie van uw klanten?

Wat is de rol van kredietverzekeraars en Atradius in het bijzonder?

Wij blijven doen wat we altijd al deden: polissen uitgeven, risico’s inschatten, limieten controleren en schade uitkeren. Het enige wat is veranderd is dat de overheid nu een groot deel van het risico op zich neemt. Schades tot maximaal honderd miljoen euro worden door de kredietverzekeraars betaald, de rest wordt door de overheid afgedekt.

Samen met andere kredietverzekeraars, die actief zijn op de Nederlandse markt en allemaal meedoen met de regeling, hebben wij duidelijke afspraken gemaakt. Maandelijks wordt er gerapporteerd aan de overheid over de actuele situatie. Bedrijven die tijdens de eerste lockdown tijdelijk waren gesloten en een belangrijk deel van hun omzet hebben zien wegvallen, konden (mede) door de garantieregeling weer open. Bedrijven konden daardoor opnieuw omzet draaien en zowel aan bestaande als aan nieuwe betalingsverplichtingen voldoen. Hierdoor zijn onnodige faillissementen voorkomen.

Hoe beoordeelt Atradius kredietlimieten onder het herverzekeringsprogramma?

Wij hebben onszelf verplicht om geen generieke acties te doen op bijvoorbeeld sector- of portefeuilleniveau en wij beoordelen elke debiteur op case-by-case basis. We blijven dan ook limieten afgeven op debiteuren die per eind 2019 financieel gezond waren en destijds gewoon voor dekking in aanmerking kwamen. Daarbij houden wij, net als andere kredietverzekeraars, de mogelijkheid limieten aan te passen, bijvoorbeeld bij een dreigend faillissement, bij meldingen van non-betaling of om deze beter aan te laten sluiten bij de daadwerkelijke handelsvolumes.

Kan nu geen enkele limiet meer aangepast worden?

Limieten kunnen nog steeds aangepast worden. Alhoewel we limieten blijven afgeven op debiteuren die per eind 2019 financieel gezond waren en toen voor dekking in aanmerking kwamen, houden wij de mogelijkheid limieten aan te passen.

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat debiteuren onvoldoende inzicht (kunnen) geven in hun financiële situatie, waardoor er niet of nauwelijks een risico-inschatting kan worden gemaakt. In dat geval kan een limiet naar beneden worden aangepast of zelfs worden ingetrokken, maar dat geldt dan alleen voor die specifieke debiteur. Dit is dan ook de normale gang van zaken. Wij dienen, net als de overige kredietverzekeraars, ons normale beleid te hanteren. Als er bijvoorbeeld sprake is van achterstallige betalingen, dan ondernemen wij actie, dit is ook één van de onderdelen van de regeling.

Kunnen er nog wel nieuwe limieten worden aangevraagd?

Ondanks de moeilijke economische omstandigheden zullen wij elke nieuwe kredietlimietaanvraag behandelen en waar mogelijk nog steeds een kredietlimiet afgeven. Hierbij houden we voor zover mogelijk rekening met onze positie per 30 juni 2021, maar nemen uiteraard alle beschikbare informatie mee in ons beslissingsproces. Een kredietlimiet kan ook gedeeltelijk worden afgegeven wanneer de kredietlimietaanvraag bijvoorbeeld niet in verhouding staat tot de omvang van de debiteur.

Afloop herverzekeringsprogramma leverancierskredieten

Inmiddels heeft de Nederlandse Staat samen met ons en de betrokken kredietverzekeraars een overeenstemming bereikt over het aflopen van het herverzekeringsprogramma leverancierskredieten op 30 juni 2021. Als gevolg daarvan zullen wij vanaf 1 juli 2021 het risico weer volledig zelf dragen.

Lees meer

Bent u benieuwd wat wij voor uw bedrijf in deze tijd kunnen betekenen of heeft u nog een vraag over het herverzekeringsprogramma?

 

Gerelateerde content

6 kenmerken van kredietwaardige bedrijven

Waar moet u op letten bij (nieuwe) klanten als het gaat om kredietwaardigheid? Met welke kenmerken dient u rekening te houden en waar zitten de risico’s?

10 tips voor een effectieve aanmaning

Niets is zo frustrerend als een klant die niet of niet tijdig betaalt. Het zorgt voor irritatie, bemoeilijkt de verdere samenwerking en kan de cashflow van uw bedrijf schaden.

Veilig ondernemen: beperk de schade door wanbetaling

Het kan helaas voorkomen dat u te maken krijgt met wanbetalers. Wat natuurlijk frustrerend en tijdrovend is.

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.