Market Monitor ICT - Verenigd Koninkrijk 2016

Market Monitor

  • Verenigd Koninkrijk
  • Electronica/ICT

16 jun 2016

De concurrentie blijft fel in de ICT-sector, met minimale instapbarrières.

  • Diensten met een toegevoegde waarde zijn van cruciaal belang
  • Krappe marges in het telecommunicatiesegment
  • Betalingen gebeuren na gemiddeld 60 dagen

De algemene vraag naar ICT in het Verenigd Koninkrijk blijft groot. Hoewel de vraag naar hardwareproducten blijft dalen (7,7% minder verzendingen in 2015), lag het oorspronkelijke niveau heel hoog en zullen IT-producten nodig blijven. De verwachting is dat data centres, cloud computing en de verdere ontwikkeling van mobiele apps en nieuwe technologie (bijvoorbeeld draagbare technologie) de drijvende kracht achter de sector zullen zijn, aangezien we een toename van investeringen op dit vlak hebben gezien. Britse ICT-bedrijven zullen echter te maken krijgen met zwaardere concurrentie van hun Europese sectorgenoten, vooral door de versterking van het pond.

Telecommunicatie is een iets moeilijker segment wegens de dominantie van enkele grote spelers wat de airtime en handsets betreft. Retailers van mobiele telecommunicatie lopen een iets groter risico dan andere ICT-segmenten. De marges blijven krap door de dominantie van grote spelers; dit betekent dat distributeurs vaak maar een marge van ongeveer 3% hebben.

Tal van wederverkopers van IT vertrouwen steeds minder op de verkoop van hardware en bieden IT-diensten met een toegevoegde waarde aan. Zo kunnen ze contracten op middellange tot lange termijn binnenhalen, die hen een betere kans op inkomsten geven. Ook diensten leveren doorgaans grotere marges op.

De concurrentie blijft fel in de ICT-sector, met minimale instapbarrières. ICT-bedrijven concurreren niet alleen op prijs, maar ook op productaanbod; zo trachten ze hun aanbod te differentiëren om hun marges veilig te stellen.

De meeste ICT-bedrijven financieren hun activiteiten met door activa gedekte leningen. Hoewel bedrijven doorgaans een tekort aan werkkapitaal hebben, kunnen ze hun vorderingen gebruiken om hun liquiditeit te verbeteren. Omdat het merendeel van de
leningen door activa gedekt zijn en de distributie/wederverkoop van IT niet als een risicovolle sector wordt beschouwd, zijn banken doorgaans bereid om leningen te geven.

Betalingen in de Britse ICT-sector gebeuren na gemiddeld 60 dagen. Het betalingsgedrag is goed en het aantal late betalingen is laag. Het aantal wanbetalingen is de afgelopen 12 maanden niet gestegen en verwacht wordt dat deze positieve trend zal aanhouden. Het aantal insolventies in de ICT-sector is laag. Dit vrij gunstige klimaat zou in 2016 moeten aanhouden. Gezien deze sterke punten blijft ons acceptatiebeleid voor de Britse ICT-sector
open.

Downloads

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.