Land wijzigen
Kies een ander land of een andere regio om inhoud te zien die specifiek is voor jouw locatie.
Selecteer uw taal
Nieuws

AI is opwindend, maar het gaat erom wat je ermee doet

Stan Chang, Director Group Buyer Underwriting Atradius, talks about the role of AI in credit management
27 Aug 2024
8 minuten

Hoe wordt AI momenteel toegepast binnen Atradius en welke voordelen heeft het tot nu toe opgeleverd?

Chang: “AI is sinds 2016 een integraal onderdeel van onze toolkit. We integreren AI en Machine Learning (ML) in onze ecosystemen om meer snelheid, kwaliteit en efficiëntie te bereiken in portefeuillebeheer en kredietbesluitvorming. Deze activiteiten omvatten het automatisch binnenhalen en beoordelen van informatie uit talrijke bronnen, het herkennen van organisaties en het gebruik van Machine Learning voor het lezen van financiële overzichten. Daarnaast gebruiken we neurale netwerken en fuzzy logic om kredietbeslissingen te optimaliseren.”

De resultaten zijn indrukwekkend. “We hebben aanzienlijke efficiencyverbeteringen, productiviteitsstijgingen, verbeterde klantenservice en claimbesparingen gerealiseerd. Dit is vooral belangrijk gezien de enorme omvang van onze risicoportefeuille en de miljoenen kredietlimieten die we verwerken,” zegt Chang.

Welke uitdagingen bent u tegengekomen bij het implementeren van AI in uw bedrijf en hoe heeft u deze overwonnen?

De implementatie van AI brengt uitdagingen met zich mee die vergelijkbaar zijn met de ontwikkeling van technologische hulpmiddelen. Chang benadrukt het belang van kennis: “De eerste stap is leren. Hoewel technische kennis niet nodig is, moeten gebruikers proberen te begrijpen wat AI wel en niet kan, waar het waarschijnlijk resultaten en voordelen zal opleveren, en gebruiksscenario’s identificeren. Dit is nog steeds nieuw en spannend. Het goede nieuws is dat (Generatieve) AI breed toegankelijk is geworden op zowel consumenten- als bedrijfsniveau.”

Chang adviseert om klein te beginnen: “Een effectieve manier om uitdagingen te overwinnen is door AI-tools toe te passen op bekende processen waar je de prestaties en output kunt beoordelen. Begin klein en probeer niet meteen de wereld te veranderen!”

Chang waarschuwt ook voor de complexiteit van de AI-markt: “Kies je partners en leveranciers zorgvuldig. Er is een enorme gemeenschap van aanbieders, consultants, fintechs en experts ontstaan. AI is big business en iedereen surft mee op die golf. Hoewel AI-tools steeds generieker worden, hebben we gemerkt dat aanpassing nodig is, bijvoorbeeld in specifieke use cases, processen en gewenste gebruikerservaringen.”

Verwacht u dat AI de rol van kredietverzekeraars als Atradius zal veranderen? 

Chang is overtuigd van de blijvende relevantie van kredietverzekeraars: “De rol van kredietverzekering is om klanten te compenseren in geval van niet-betaling voor geleverde goederen of diensten. Het risico op wanbetaling neemt niet af met het gebruik van AI, zelfs als AI ons kan helpen die risico’s uitgebreider of nauwkeuriger te identificeren en te begrijpen.”

Hij benadrukt dat het uiteindelijk gaat om risicobereidheid en zakelijke behoeften: “Je bewust zijn van risico’s, bijvoorbeeld bij transacties met een koper in het Midden-Oosten, betekent niet dat betaling gegarandeerd is, en het betekent niet dat je besluit daar geen zaken te doen, vooral als de opbrengst aantrekkelijk is. Kredietverzekering geeft je bedrijf gemoedsrust voor het geval jij (en je verzekeraar) dat risico willen nemen en zekerheid van betaling voor het geval het toch mis mocht gaan.”

Chang wijst ook op het bredere economische belang van kredietverzekering: “Houd in gedachten dat kredietverzekering handelsvorderingen beschermt. En handelsvorderingen zijn vaak het grootste actief voor veel bedrijven, waarop veel financiers geld uitlenen. Dus ja, we geloven dat we in de toekomst grote waarde zullen blijven toevoegen.”

Denkt u dat het implementeren van AI bij Atradius en andere kredietverzekeraars kan leiden tot lagere premies voor klanten?

Chang ziet mogelijkheden voor lagere premies, maar plaatst dit in een bredere context: “Potentieel wel, en dat zou evenzeer te danken zijn aan de volwassenheid van de industrie, inclusief het effectieve gebruik van technologie om efficiëntie te stimuleren. Maar premies worden bepaald door vele factoren – zoals diensten, schade-ervaring en risico-outlook, marktkrachten (vraag/aanbod/concurrentie/vervangende producten), en de kosten van kapitaal – die, vooral in de huidige omgeving – ook tot een opwaartse beweging kunnen leiden.”

Wat kunnen klanten nu al doen om AI in te zetten?

Chang waarschuwt tegen overhaaste implementatie van AI vanwege de hype: “AI wordt breed toegankelijk en betaalbaar voor bedrijven, maar het gaat niet om AI of GenAI op zich. Er zijn veel use cases waar technologie wordt ingezet zonder dat het commercieel gerechtvaardigd is. En hoewel AI waarschijnlijk een belangrijk onderdeel van onze toekomst zal vormen, moeten we niet ‘AI implementeren’ simpelweg vanwege de hype.”

In plaats daarvan adviseert hij: “Zoek naar manieren om technologie te gebruiken om je processen en diensten te moderniseren, en die je efficiëntie en concurrentievermogen verbeteren, zoals digitalisering van documenten, gegevensbeheer, stroomlijnen van workflows en connectiviteitstools. Trouwens, veel van deze elementen maken ook het gebruik van AI mogelijk. Begin klein, focus je scope, zoek externe hulp – het gaat meestal veel sneller als je het goed doet – en behaal vroege successen om vertrouwen op te bouwen.”

Tegelijkertijd is er een overvloed aan AI- en GenAI-informatie, artikelen, blogs, webinars, conferenties, forums en gemeenschappen die gedijen op het delen van kennis en ervaringen. Hoewel er volop wordt gepromoot, is het niettemin een effectieve en leuke manier om te leren en ideeën op te doen.

En zijn klanten voldoende op de hoogte van de mogelijkheden die al bestaan?

Chang ziet een breed bewustzijn van de voordelen van technologie, maar merkt op dat de motivatie om te experimenteren en te adopteren vaak beperkt is: “Ik denk dat er een wijdverbreid bewustzijn is over de voordelen van technologie. Maar de motivatie om te experimenteren en te adopteren wordt vaak gehinderd door het gebrek aan een leer- of verandercultuur, of omdat mensen vertrouwen op praktijken waar ze aan gewend zijn. Kortom: gewoonten, weerstand tegen verandering, en misschien zelfs angst voor technologie staan innovatie in de weg. Naleving van regelgeving en gegevensprivacy zijn ook van groot belang bij het overwegen van het gebruik van AI-tools.”

Welk advies zou u geven aan andere bedrijven die overwegen AI te gebruiken voor kredietbeheer en risicobeoordeling?

Chang benadrukt dat AI een middel is, geen doel op zich: “Alle tooling zou moeten beginnen met de vraag ‘Welk probleem probeer ik op te lossen?’ in plaats van ‘Hoe kan ik AI gebruiken?'” Tegenwoordig is het echter, met de gemakkelijke toegankelijkheid en de mogelijkheden van GenAI, leuk en productief om na te denken over waarvoor ik GenAI kan gebruiken!

Ik zou bedrijven, klein en groot, aanmoedigen om innovatief denken en energie in hun teams te stimuleren. We hebben gemerkt dat het effectiever is om innovatie te stimuleren door ideeën en activiteiten die worden geleid door de business, met ondersteuning van de IT-afdeling en financiering van stakeholders.

“Bij Atradius heeft AI krachtige voordelen vanwege het hoge volume en de complexiteit van de risicoblootstellingen en workflows die we beheren.” Hij geeft concrete voorbeelden: “GenAI is bijvoorbeeld in staat om grote hoeveelheden gegevens uit diverse bronnen te destilleren tot een gemakkelijk leesbare samenvatting van belangrijke overwegingen voor kredietbeoordeling. We gebruiken AI ook om betere kredietbeslissingen te nemen vanwege de enorme hoeveelheid interne en externe gegevens die we bezitten, en de modellen die we bouwen.”

Denkt u dat AI de rol van kredietmanagers in de toekomst drastisch zal veranderen of ziet u het meer als een hulpmiddel?

Chang ziet AI vooral als een ondersteunend instrument: “De belangrijkste rol van kredietmanagers is het verminderen van de DSO, verbeteren van de cashflow en minimaliseren van oninbare vorderingen, terwijl het bedrijf ruimte krijgt om meer te verkopen. AI kan tools bieden om kredietwaardigheid te beoordelen, portfolio-inzichten te leveren, portfolio’s te onderzoeken (bijvoorbeeld om opkomende risico’s te identificeren) en aanmaningsactiviteiten te verbeteren of automatisch kredietstops te activeren, vooral in grote bedrijven.”

Hij benadrukt echter dat deze tools eerder de manier waarop kredietmanagers hun werk doen verbeteren dan fundamenteel veranderen: “Deze tools verbeteren de manier waarop kredietmanagers hun werk doen door meer kwaliteit, snelheid en efficiëntie te brengen, maar ik zie niet dat ze ‘de rol van kredietmanagers in de toekomst drastisch zullen veranderen’. In ieder geval niet voor nu, naar mijn mening.”

Bron: Creditexpo.nl

 

Summary

Het is duidelijk dat kunstmatige intelligentie (AI) steeds meer terrein wint. Maar hoe zal deze technologie bestaande industrieën beïnvloeden? En wat zullen de gevolgen zijn voor de activiteiten van kredietmanagers? “AI zal veel activiteiten versnellen, waaronder kredietbeheer, en het zal industrieën hervormen. De dominante AI-activiteit is gericht geweest op het verhogen van productiviteit en kwaliteit, waarbij technologie wordt gebruikt om taken uit te voeren zoals het verzamelen en analyseren van gegevens, voorspellende analyses, omdat AI veel beter is in het herkennen van patronen dan mensen en het enorme hoeveelheden gegevens in bijna realtime verwerkt. Generatieve AI heeft de mogelijkheden van AI naar een nieuw niveau getild met zijn vermogen om tekst en afbeeldingen te genereren op een manier die mensen nabootst. Deze technologieën zullen kredietmanagers helpen hun werk beter te doen, maar we zien nog niet dat het de rol van kredietmanagers fundamenteel verandert, nog niet.” Dit zegt Stan Chang, Directeur Group Buyer Underwriting bij kredietverzekeraar Atradius.