Market Monitor India - Duurzame consumptiegoederen

Market Monitor

  • India
  • Duurzame consumptiegoederen

28 mrt 2017

Men verwacht dat retailers voordeel zullen halen uit de geplande implementatie van een landelijke belasting op goederen en diensten in 2017.

  • In de eerste tien maanden van 2016 liet de verkoop van duurzame consumptiegoederen een solide groei zien. Ongeveer twee derde van de omzet wordt gegenereerd door de Indiase stadsbevolking, dankzij het toenemende besteedbaar inkomen, gemakkelijke leningen en de groeiende populariteit van e-commerceplatformen.
  • De overheidsbeslissing in november 2016 om bepaalde biljetten af te schaffen (biljetten van 500 en 1.000 roepie) had echter een grote invloed op de verkoop; in de detailhandel worden veel transacties immers contant betaald. Over alle regio’s heen werden kleine winkels zwaarder getroffen dan grote winkels.
  • Sinds januari 2017 begon de detailhandel in duurzame consumptiegoederen zich te herstellen, vooral in stedelijke gebieden waar consumenten zich snel aanpassen aan alternatieve betalingskanalen. Verwacht wordt dat in boekjaar 2016-2017 de verkoop met 10%-15% zal stijgen.
  • Men verwacht dat retailers voordeel zullen halen uit de geplande implementatie van een landelijke belasting op goederen en diensten in 2017, die de belastingdruk zou helpen verlichten en de logistieke en transactiekosten zou helpen verlagen. De overheidsinvesteringen in de elektrificatie van plattelandsgebieden zouden de vraag naar duurzame producten in de toekomst moeten helpen opdrijven. De marktliberalisering in enkele segmenten voor duurzame goederen heeft echter al een groot aantal buitenlandse spelers aangetrokken. Dit zal voor meer concurrentie zorgen op het vlak van efficiëntie en prijzen.
  • Betalingen gebeuren na gemiddeld 60 à 90 dagen. Het betalingsgedrag in dit segment is over het algemeen te vergelijken met andere sectoren; in het segment van de kleine distributeurs zijn er meer betalingsachterstanden. In 2017 zou het aantal betalingsachterstanden en insolventies moeten afvlakken.
  • We hanteren een over het algemeen open acceptatiebeleid voor grote, financieel gezonde winkelketens. We staan echter voorzichtiger tegenover kleine en middelgrote retailers, aangezien zij doorgaans met een beperkte marge werken en te lijden hebben onder de verscheidene inkoopcontracten, zwaardere concurrentie en volatiele prijzen.
Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.