Market Monitor Consumptiegoederen Spanje 2018

Market Monitor

  • Spanje
  • Duurzame consumptiegoederen

04 apr 2018

De winstmarges voor de detailhandel in duurzame consumptiegoederen bleven over het algemeen stabiel in 2017 en zouden dat ook in 2018 blijven.

Marktprestaties in een flits

 

  • (Image) (NL) Detailhandel MM consumptiegoederen Spanje 2018
    In 2017 liet de verkoop van duurzame consumptiegoederen een verdere groei optekenen, dankzij de sterke groei van het BBP en de particuliere consumptie (respectievelijk +3,1% en 2,4%), het toegenomen consumentenvertrouwen, lage inflatie en ruimere beschikbaarheid van consumentenkredieten. In 2018 zou de verkoop van duurzame consumptiegoederen verder groeien, maar minder sterk dan vorig jaar, doordat de groei van de particuliere consumptie enigszins zou vertragen tot 2,1%.
     
  • De winstmarges voor de detailhandel in duurzame consumptiegoederen bleven over het algemeen stabiel in 2017 en zouden dat ook in 2018 blijven. De externe schuldenlast in deze sector is niet al te groot, doordat bedrijven doorgaans niet zwaar hoeven te investeren; hun financieringsbehoeften worden vooral gedekt door hun werkkapitaal.
     
  • De concurrentie in deze sector blijft groot en zou de komende jaren nog toenemen. E-commercebedrijven zullen immers hun marktaandeel vergroten, terwijl de belangrijkste spelers strategieën zullen blijven uitwerken om hun digitale positionering te verbeteren.
     
  • (Image) (NL) Prestatievooruit MM consumptiegoederen Spanje 2018
    Betalingen in deze sector gebeuren na gemiddeld 60 à 90 dagen. Het betalingsgedrag in alle grote deelsectoren (huishoudelijke apparaten, meubelen, consumentenelektronica) was relatief goed in 2017; we verwachten geen grote veranderingen, aangezien de algemene prestatievooruitzichten positief blijven. In 2018 zou het aantal insolventies in de sector van de duurzame consumptiegoederen met ongeveer 5% dalen. 
     
  • Ons acceptatiebeleid voor het segment consumentenelektronica blijft positief, terwijl dat neutraal is voor huishoudelijke apparaten, omdat de concurrentie door e-commerce op korte termijn grote gevolgen kan hebben voor lokale en kleine bedrijven. Ondanks de groei van de voorbije jaren is ons acceptatiebeleid voor meubelen ook neutraal; deze deelsector is immers nauw verstrengeld met de prestaties van de bouwsector en grote retailers zetten hun kleinere sectorgenoten onder druk.

 

 

 

 

 

 

 

Dynamicline

(Image) (NL) MM consumptiegoederen 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Download icoon

 

 

 

 

 

 

 

Download hier het rapport

De sleutel tot succesvol internationaal ondernemen is accurate economische informatie over markten en sectoren, met een intelligente blik naar toekomstige trends.

In dit onderdeel van onze publicatiesectie geven de economische experts van Atradius u een essentiële analyse van de wereldeconomie - verleden, heden en toekomst.

 

 

 

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.