Het Zweedse segment van autofabrikanten wordt gedomineerd door Volvo Cars in het personenwagensegment en door Volvo AB en Scania AB in het vrachtwagensegment.
Die bedrijven richten zich vooral op de export (meer dan 85% wordt geëxporteerd) en ze zijn van doorslaggevend belang voor de prestaties van kleine Zweedse leveranciers.
In 2017 steeg de autoproductie met 10,2% op jaarbasis tot 226.000 stuks, volgens de Internationale Organisatie van Motorvoertuigenproducenten (OICA). In 2018 zal het Zweedse bbp naar verwachting met 2,8% groeien, na een stijging met 2,7% in 2017, wat goed nieuws is voor de binnenlandse autoverkoop.
De winstmarges in de autosector zijn vrij groot en zouden stabiel moeten blijven in 2018. Financieel gezien zouden de meeste bedrijven genoeg veerkracht moeten hebben om een lichte volatiliteit van de vraag of grondstoffenprijzen op te vangen. Het huidige renteklimaat (de Zweedse referentierente blijft op -0,5% staan) helpt bedrijven hun schulden af te lossen en banken zijn bereid om leningen te verstrekken.
Afhankelijk van de plaats in de toeleveringsketen schommelt de betalingstermijn in de autosector tussen 30 en 90 dagen. Het aantal wanbetalingen en insolventies is laag; dit blijft de komende maanden naar verwachting zo.
Ons acceptatiebeleid voor deze sector blijft over het algemeen open, zonder beperkingen qua deelsectoren. Door zijn sterke afhankelijkheid van de export staat de autosector bloot aan wisselkoersrisico’s; de meeste kosten worden immers in Zweedse kronen gemaakt. We gaan dan ook na of bedrijven gepaste maatregelen nemen om deze risico’s te beheersen.
Download hier het rapport
De sleutel tot succesvol internationaal ondernemen is accurate economische informatie over markten en sectoren, met een intelligente blik naar toekomstige trends.
In dit onderdeel van onze publicatiesectie geven de economische experts van Atradius u een essentiële analyse van de wereldeconomie - verleden, heden en toekomst.