Gezien de over het algemeen positieve indicatoren, beschouwen we het kredietrisico en de bedrijfsprestaties van de autosector momenteel als ‘Goed’.
In 2017 boekte de Japanse autosector een 5,2% hogere verkoop op jaarbasis, terwijl de productie met 5,3% steeg tot 9,6 miljoen stuks, dankzij de grotere binnenlandse verkoop (vooral als gevolg van de lancering van nieuwe modellen) en grotere export (+1,5%) naar belangrijke markten zoals de VS en Europa.
De winstgevendheid in de Japanse autosector is hoog en de drie grootste Japanse autofabrikanten (Toyota Motors, Nissan Motors en Honda Motors) boekten de voorbije vijf jaar een nettowinstmarge van gemiddeld 6,2% - meer dan hun grote buitenlandse rivalen. Dit is vooral te danken aan het stroomlijnen van verschillende fasen, van ontwerp tot productie. De bevredigende bedrijfsprestaties maken dat banken doorgaans bereid zijn om leningen te verstrekken tegen goede financieringsvoorwaarden; de lage rentetarieven helpen daar ook bij.
De gemiddelde betalingstermijn in de Japanse autosector is ongeveer 30 dagen voor dealers, 30-60 dagen voor fabrikanten en 60-90 dagen voor groothandelaren. De voorbije twee jaar kende deze sector een zeer goed betalingsgedrag. Het aantal wanbetalingen en insolventies is zeer laag; men verwacht de komende maanden geen verslechtering, aangezien het bedrijfsklimaat stabiel blijft.
Er staan echter grote uitdagingen te wachten. Japanse autoproducenten die actief zijn in de VS, hebben te lijden onder de invoerheffingen die sinds juni 2017 worden geheven op staal en aluminium. De escalatie van het handelsgeschil tussen 0de VS en China houdt neerwaartse risico’s in. China is de grootste exportbestemming van Japan. Eventuele handelsbeperkingen die de Chinese koopkracht aantasten, zouden de vraag naar Japanse producten, waaronder auto’s, kunnen doen dalen. De geplande verhoging van de verbruiksbelasting in oktober 2019 zou gevolgen kunnen hebben voor de vraag op de binnenlandse markt.
Gezien de over het algemeen positieve indicatoren, beschouwen we het kredietrisico en de bedrijfsprestaties van de autosector momenteel als ‘Goed’. Ons acceptatiebeleid blijft zeer open voor grote fabrikanten en open voor leveranciers en groothandelaren in auto-onderdelen.
We staan echter voorzichtiger tegenover kleine bedrijven, die vaak financieel zwakker staan en kwetsbaarder zijn voor plotselinge veranderingen in het marktsentiment. We volgen ook eventuele strafheffingen op de voet, naast de gevolgen van een mogelijke escalatie van handelsgeschillen voor de verkoop- en winstprestaties van grote fabrikanten.
Download hier het rapport
De sleutel tot succesvol internationaal ondernemen is accurate economische informatie over markten en sectoren, met een intelligente blik naar toekomstige trends.
In dit onderdeel van onze publicatiesectie geven de economische experts van Atradius u een essentiële analyse van de wereldeconomie - verleden, heden en toekomst.