Market Monitor Automotive - China 2017

Market Monitor

  • China
  • Automotive/Transport

05 sep 2017

Voertuigen op nieuwe energiebronnen zijn een snelgroeiend segment in China. Tot dusver heeft deoverheid al ongeveer CNY 33 miljard aan subsidiesin dit segment gepompt.

  • Groei in 2017 dankzij het SUV-segment
  • Facturen worden gemiddeld na 90-120 dagen betaald
  • Kleine leveranciers van non-core onderdelen kunnen het moeilijk krijgen

 

 

Volgens de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) steeg de verkoop van personenauto’s in 2016 met 15,3% tot 24,4 miljoen voertuigen, terwijl de verkoop van bedrijfsvoertuigen met 5,8% groeide tot 3,65 miljoen stuks. De belangrijkste drijvende kracht achter deze stijging was een belastingvoordeel voor kleine auto’s. Ondertussen heeft de overheid dit belastingvoordeel echter vervangen door een hoger tarief. In de eerste helft van 2017 vertraagde de groei van de totale autoverkoop dan ook tot 3,8%, terwijl de verkoop van personenwagens met slechts 1,6% groeide.

Het SUV-segment trekt steeds meer klanten aan, als gevolg van de aanhoudend lage olieprijzen, terwijl de versoepeling van het één-kindbeleid maakt dat gezinnen voor een grotere wagen kiezen wanneer ze een tweede kind krijgen. In 2016 steeg de verkoop van SUV’s met 45,7%. Hun marktaandeel steeg tot 40,5% eind juni 2017. In de eerste helft van 2017 groeide de verkoop van bedrijfsvoertuigen met 17,4% tot 2,1 miljoen stuks, dankzij de toenemende vraag vanuit het goederenvervoer en het grotere aantal infrastructuurprojecten.

Voertuigen op nieuwe energiebronnen (elektrisch en hybride) zijn een snelgroeiend segment in China. Tot dusver heeft de overheid al ongeveer CNY 33 miljard (EUR 4,3 miljard) aan subsidies in dit segment gepompt, om de verkoop van dergelijke voertuigen tot 2 miljoen te laten stijgen tegen 2020. Tegen 2025 moeten ze goed zijn voor meer dan 20% van de totale productie en verkoop van voertuigen. Doordat autoproducenten zich op dit segment storten, zal de jaarlijkse capaciteit meer dan 7 miljoen stuks bedragen tegen 2020. Afgezien van een mogelijke overcapaciteit, is fraude een probleem; sommige autoproducenten hebben onterecht subsidies gekregen voor niet-verkochte of niet-werkende voertuigen. Als gevolg hiervan heeft de Chinese overheid enkele strenge regels ingevoerd, zoals een verhoging van de technologische normen om het modelaanbod te verkleinen.

We beschouwen autofabrikanten als sterke bedrijven, vanwege het kapitaal in dit segment, de technische intensiteit en het groeipotentieel van de Chinese automarkt. Ons acceptatiebeleid blijft open, maar we staan voorzichtiger tegenover fabrikanten van binnenlandse merken dan tegenover joint ventures. We letten vooral op de cashflow en winstgevendheid bij de behandeling van kredietlimietaanvragen.

De meeste Chinese leveranciers van core onderdelen (motoren en aanverwante apparatuur) zijn in buitenlandse handen, waaronder veel sterke bedrijven (bijvoorbeeld Bosch, Continental, Magna, ZF Friedrichshafen, Delphi, enz.). Het segment van de non-core onderdelen (lichten, tellers, stoelen, assen, banden, etc.) bestaat uit tal van fabrikanten. Als we bedrijven in dit segment accepteren, kijken we vooral of ze niet te sterk op de export gericht zijn; het anti-dumpingbeleid tegen Chinese bedrijven kan immers tot uitvoerbelemmeringen leiden. We houden ook rekening met de klanten van leveranciers – een groot merk zoals Volkswagen of Ford bijvoorbeeld – en of het om ‘core’ onderdelen gaat, zoals motoren of assen, en of er sprake is van een patent of speciale techniek. We besteden extra aandacht aan kleine bedrijven in dit segment, omwille van hun beperkt  eigen vermogen, wat tot faillissementen zou kunnen leiden. In tegenstelling tot andere fabrikanten kunnen bedrijven in dit segment moeite hebben om een lening te krijgen van de bank.

Autofabrikanten- en leveranciers worden na gemiddeld 90 à 120 dagen betaald. In het segment van de autohandel is de gemiddelde betalingstermijn 40 à 60 dagen. In de toekomst verwachten we langere betalingstermijnen, vanwege de toenemende liquiditeitsdruk op kopers.

De voorbije twee jaar was het betalingsgedrag bevredigend; de komende maanden zou het aantal wanbetalingen niet moeten stijgen. Het aantal insolventies in de autosector is laag vergeleken met andere sectoren en het aantal faillissementen zal naar verwachting niet stijgen in 2017.

Disclaimer

De informatie in dit document wordt uitsluitend ter algemene informatie verstrekt en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. De toepasselijke voorwaarden zijn te vinden in de polis of de betreffende product- of dienstverleningsovereenkomst. Niets in dit document mag worden opgevat als strekkende tot enigerlei recht, verplichting, verantwoordelijkheid of advies aan de zijde van Atradius, en derhalve ook niet tot enigerlei verplichting tot het uitvoeren van due diligence op afnemers of ten behoeve van uzelf. Indien Atradius due diligence op een afnemer uitvoert, gebeurt dit ten behoeve van haar eigen acceptatiedoeleinden en niet ten behoeve van de verzekeringsnemer of enige andere persoon. Daarnaast zijn noch Atradius noch enige aan haar verbonden ondernemingen, deelnemingen of dochterondernemingen aansprakelijk voor welke directe, indirecte, speciale, incidentele of gevolgschade dan ook voortvloeiende uit het gebruik van de in dit document opgenomen informatie.