In 2015 zal de groei naar verwachting licht vertragen (tot 3,8 %) door de lagere grondstoffenprijzen, terwijl een robuuste binnenlandse vraag de groei zou moeten ondersteunen.
Zuid-Amerikaanse landen:
Atradius STAR rating van het politieke risico*:
Argentinië: 8 (hoog risico) - stabiel
Brazilië: 4 (matig-laag risico) - negatief
Chili: 3 (matig-laag risico) - stabiel
Colombia: 4 (matig-laag risico) - stabiel
Peru: 4 (matig-laag risico) - negatief
* De STAR rating loopt van 1 tot 10, waarbij 1 het laagste risico aangeeft en 10 het hoogste. De 10 ratingstappen zijn samengevoegd tot 5 algemene categorieën om hun interpretatie in termen van kredietkwaliteit te vergemakkelijken. Beginnende vanaf het gunstigste deel van het kwaliteitsspectrum, variëren die categorieën van ‘laag risico‘, ‘matig-laag risico‘, ‘matig risico‘, ‘matig-hoog risico‘ tot ‘hoog risico‘, met een aparte score gereserveerd voor ‘zeer hoog risico‘. In aanvulling op de 10-puntsschaal zijn aan elke stap op de schaal ratingmodifiers verbonden: ‘positief‘, ‘stabiel‘ en ‘negatief‘. Dankzij de ratingmodifiers is het mogelijk om verder te verfijnen en differentiëren tussen landen in termen van risico.
Politieke situatie
Staatshoofd/regeringsleider: President Juan Manuel Santos (sinds augustus 2010; herkozen in 2014)
Regeringsvorm: Republiek
Bevolking: 49,5 miljoen (naar schatting)
Verbeterde veiligheidssituatie, maar nog geen stabiliteit
Al meer dan vijftig jaar wordt de Colombiaanse overheid uitgedaagd door (door drugs gefinancierde) guerrillagroepen. In 2002 heeft de vorige president Uribe uiteindelijk, met de steun van de Verenigde Staten, de strijd tegen die groeperingen opgevoerd. Die hardere aanpak kende succes, want sindsdien heeft de guerrillabeweging terrein en militaire macht verloren, waardoor de veiligheidssituatie is verbeterd. Maar de guerrilla‘s zijn nog niet volledig verslagen. De huidige president Santos heeft onderhandelingen opgestart met de belangrijkste guerrillagroep FARC, maar een definitief akkoord is nog niet bereikt.
Ondanks aanzienlijke economische vooruitgang kent Colombia nog steeds een hoge armoede- en ongelijkheidsgraad, vooral in de landelijke gebieden. Het ongenoegen van de bevolking over de trage aanpak van hardnekkige sociale problemen neemt toe. Aangezien er geen vredesakkoord is, zou een plotselinge verslechtering van de veiligheidssituatie een duidelijk effect kunnen hebben op het vertrouwen van bedrijven, beleggers en consumenten.
Economische situatie
Sterke economische prestaties
Door de grote verscheidenheid aan mineralen en landbouwproducten is Colombia een van de aantrekkelijkste plaatsen om te investeren in Zuid-Amerika. Dit, samen met een krachtige particuliere consumptie en export (gesteund door de
weloverwogen uitbreiding van bilaterale en multilaterale vrijhandelsovereenkomsten) heeft geleid tot jaarlijkse groeipercentages van het bbp van meer dan 4 % sinds 2011. De structurele bbp-groei wordt gedragen door een goed en verbeterend bedrijfsklimaat en een groeiende middenklasse. Maar de armoede en werkloosheid blijven hoog en de slechte infrastructuur en hoge corruptie blijven factoren die de economie belemmeren.
In 2015 zal de groei naar verwachting licht vertragen (tot 3,8 %) door de lagere grondstoffenprijzen, terwijl een robuuste binnenlandse vraag de groei zou moeten ondersteunen. Een verdere daling van de grondstoffenprijzen blijft echter een neerwaarts risico, omdat Colombia afhankelijk is van de export van kolen en energie. Ook de inflatie zal toenemen, maar zou naar verwachting binnen de 2 tot 4 % moeten blijven, het streefpercentage van de Centrale Bank. De banksector wordt goed bestuurd, is goed gekapitaliseerd en winstgevend.
Voorzichtig economisch beleid - maar structurele hervormingen nodig
Een gezond economisch beleid heeft ertoe bijgedragen dat de rentabiliteit en economische veerkracht sterk verbeterd zijn. Het fiscaal beleid is voorzichtig, met een structurele regel ter garantie van het begrotingssaldo, met nominale begrotingstekorten die zijn teruggebracht tot lager dan 2 % van het bbp en primaire begrotingsoverschotten. De overheidsschuld is stabiel en bedraagt ongeveer 40 % van het bbp. Het monetair beleid werd verstrakt in 2014, momenteel bedraagt de rentevoet 4,5 % (tegenover 3,25 % in maart 2014). De wisselkoers is flexibel en het toezicht is doeltreffend. Maar om de fiscale flexibiliteit te verbeteren, zou een hervorming van het ingewikkelde belastingstelsel kunnen helpen om de grote informele economie aan te pakken en de plaatselijke overheidsfinanciën te verbeteren. Om duurzame economische groei op lange termijn te stimuleren, zijn bevordering van de werkgelegenheid, sociale hervormingen en een verbetering van de infrastructuur nodig.
Stevige buitenlandse fundamenten
De buitenlandse economische positie van Colombia is stevig. De buitenlandse schuld bedroeg een beheersbare 26 % van het bbp in 2014. De internationale liquiditeitspositie is gezond en wordt gesteund door een uitstekende reputatie in de financiële markten en een preventieve flexibele kredietlijn van het IMF van 5,8 miljoen Amerikaanse dollar. De Colombiaanse peso kwam vorig jaar onder devaluatiedruk te staan door de volatiliteit van de financiële markten (veroorzaakt door de eerdere verwachting dat de VS haar monetair beleid zou normaliseren). De gevolgen hiervan bleven echter te overzien.
Ondanks de diversificatie van de Colombiaanse export (voor zowel goederen als markten), is de handelspositie van het land verslechterd in 2014, door een dalende olie-export door reparaties aan pijpleidingen en lagere grondstoffenprijzen. Hierdoor is het tekort op de lopende rekening in 2014 opgelopen tot 4,4 % en naar verwachting zal dit tekort nog groter worden in 2015. Maar die tekorten blijven beheersbaar en kunnen gemakkelijk worden gefinancierd door de instroom van kapitaal, in het bijzonder door directe buitenlandse investeringen. De deviezenreserves zullen in 2015 naar verwachting boven de 9 maanden importdekking blijven.
Downloads
838KB PDF