B2B payment practices trends, Greece 2024

Betalingsbarometer

  • Griekenland
  • Duurzame consumptiegoederen,
  • Electronica/ICT,
  • Staal,
  • Metaal

An unsettling variation in B2B customer payment behaviour is evident in our survey of Greek companies.

Key takeaways from the report for Greece 

The 2024 Payment Practices Barometer survey for Greece was conducted between the end of Q1 and the beginning of Q2 2024. The findings should therefore be viewed with this in mind.

Deteriorated B2B payment behaviour impacts business financial stability

  • Trade credit continues to play a vital role in facilitating B2B trade for Greek companies across all sectors of our survey, being used to stimulate sales and improve cashflow. 56% of all B2B sales are currently being transacted on credit, a steady trend from the previous year.
     
  • Businesses in the Greek steel/metals sector tell us they leverage trade credit to encourage repeat purchases from their B2B customers. In the consumer durables industry the
    primary factor is to maintain a competitive edge and build long-term customer relationships. There is a similar objective in the electronics/ICT sector.

Cybersecurity and insolvency risk prompt widespread worry

  • A widespread concern among companies in Greece is the cybersecurity threat to data integrity and confidentiality which could affect business operations. This is both a
    short-term and long-term anxiety across all sectors, along with the impact of environmental regulations.
     
  • Customer acquisition challenges are a long-term concern for steel/metals companies in Greece, who also worry about the trend of economic conditions that could be a risk to
    future growth. The consumer durables sector say operational challenges are a major long-term anxiety, while the electronics/ICT industry has a specific concern about sustainability issues.

The Atradius Payment Practices Barometer is an annual survey of business-to-business (B2B) payment practices in markets across the world. Its findings can give valuable insights into the current dynamics of corporate payment behaviour in B2B trade. It can also help companies doing business, or planning to do so, in the markets polled to identify emerging future trends in the payment practices of B2B customers. 

Interested in finding out more? 

For a complete overview of the 2024 survey results for Greece and Western Europe, please download the full reports available in the related documents section below. 

All content on this page is subject to our Disclaimer, available here

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.