Nederland is een van de grootste exporteurs van landbouw- en voedingsproducten ter wereld.
- Kleinere retailers zullen het moeilijker krijgen in de toekomst
- Impact van Russisch invoerverbod wordt nog steeds gevoeld
- Betalingen gebeuren na gemiddeld 40 dagen
In 2015 steeg de totale voedingsconsumptie in Nederland van EUR 56,7 miljard naar EUR 57,4 miljard. Supermarkten zijn goed voor meer dan 50% hiervan, terwijl het marktaandeel van de ‘out-of-home’ voedingsdiensten (hotels, restaurants, catering en winkels) verder steeg. Men verwacht dat de totale waarde van de verkoop van voeding tegen 2025 zal stijgen tot EUR 69 miljard, goed voor een gemiddelde stijging van 2% per jaar.
Men verwacht echter niet dat alle detail- en groothandelaren van deze stijging zullen profiteren. Vooral de marges van kleine en middelgrote bedrijven blijven onder druk staan en deze zouden marktaandeel blijven verliezen, terwijl een concentratieproces bezig is. Bovendien neemt het aandeel voedingsproducten in het assortiment van oorspronkelijk non-food retailers toe (bijvoorbeeld Ikea of Action). Tegelijkertijd verandert het consumptiegedrag, ten koste van voedingsretailers: tijdens de economische crisis steeg het marktaandeel van retailers dankzij de grotere prijsbewustheid, maar na de heropleving begonnen consumenten weer meer uit te geven aan voeding en dranken buitenshuis of voor thuislevering, een dienst die de voorbije twee jaar sterk is gegroeid. Nederlandse voedingsretailers zullen zich moeten aanpassen aan/reageren op deze veranderende consumptiepatronen.
voedingsproducten ter wereld. In 2015 was de uitvoer van voedingsproducten goed voor ongeveer EUR 60 miljard (90% verse en verwerkte voeding, 10% dranken en tabak). De voedingsexport bestaat voor meer dan een kwart uit wederuitvoer, dat wil zeggen voedingsmiddelen die worden ingevoerd, in beperkte mate worden verwerkt en weer uitgevoerd. Door de zwakke wisselkoers van de euro en toegenomen vraag uit overzeese markten steeg de Nederlandse voedingsexport in 2015, vooral naar het Verenigd Koninkrijk (+5,9%), de VS (+20,4%) en Zwitserland (+27,5%). Azië is goed voor meer dan 10% van de voedingsexport. Terwijl de export bleef stijgen in 2016, leden leveringen aan het Verenigd Koninkrijk onder de waardevermindering van het Britse pond sinds de Brexit-beslissing; ook heeft het Russische invoerverbod nog steeds gevolgen voor de sector, vooral de deelsector fruit en groenten. De voorbije twee jaar daalde de voedselexport naar Rusland met meer dan 50%.
Downloads
934KB PDF