Market Monitor voeding Nederland 2016

Market Monitor

  • Nederland
  • Voeding

02 dec 2016

Nederland is een van de grootste exporteurs van landbouw- en voedingsproducten ter wereld.

  • Kleinere retailers zullen het moeilijker krijgen in de toekomst
  • Impact van Russisch invoerverbod wordt nog steeds gevoeld
  • Betalingen gebeuren na gemiddeld 40 dagen

MM Voeding NL 2016 overzicht

In 2015 steeg de totale voedingsconsumptie in Nederland van EUR 56,7 miljard naar EUR 57,4 miljard. Supermarkten zijn goed voor meer dan 50% hiervan, terwijl het marktaandeel van de ‘out-of-home’ voedingsdiensten (hotels, restaurants, catering en winkels) verder steeg. Men verwacht dat de totale waarde van de verkoop van voeding tegen 2025 zal stijgen tot EUR 69 miljard, goed voor een gemiddelde stijging van 2% per jaar.

Men verwacht echter niet dat alle detail- en groothandelaren van deze stijging zullen profiteren. Vooral de marges van kleine en middelgrote bedrijven blijven onder druk staan en deze zouden marktaandeel blijven verliezen, terwijl een concentratieproces bezig is. Bovendien neemt het aandeel voedingsproducten in het assortiment van oorspronkelijk non-food retailers toe (bijvoorbeeld Ikea of Action). Tegelijkertijd verandert het  consumptiegedrag, ten koste van voedingsretailers: tijdens de economische crisis steeg het marktaandeel van retailers dankzij de grotere prijsbewustheid, maar na de heropleving begonnen consumenten weer meer uit te geven aan voeding en dranken buitenshuis of voor thuislevering, een dienst die de voorbije twee jaar sterk is gegroeid. Nederlandse voedingsretailers zullen zich moeten aanpassen aan/reageren op deze veranderende consumptiepatronen.

MM Voeding NL 2016 BBP
Nederland is een van de grootste exporteurs van landbouw- en
voedingsproducten ter wereld. In 2015 was de uitvoer van voedingsproducten goed voor ongeveer EUR 60 miljard (90% verse en verwerkte voeding, 10% dranken en tabak). De voedingsexport bestaat voor meer dan een kwart uit wederuitvoer, dat wil zeggen voedingsmiddelen die worden ingevoerd, in beperkte mate worden verwerkt en weer uitgevoerd. Door de zwakke wisselkoers van de euro en toegenomen vraag uit overzeese markten steeg de Nederlandse voedingsexport in 2015, vooral naar het Verenigd Koninkrijk (+5,9%), de VS (+20,4%) en Zwitserland (+27,5%). Azië is goed voor meer dan 10% van de voedingsexport. Terwijl de export bleef stijgen in 2016, leden leveringen aan  het Verenigd Koninkrijk onder de waardevermindering van het Britse pond sinds de Brexit-beslissing; ook heeft het Russische invoerverbod nog steeds gevolgen voor de sector, vooral de deelsector fruit en groenten. De voorbije twee jaar daalde de voedselexport naar Rusland met meer dan 50%.

MM Voeding NL 2016 sterke punten
In 2017 zou de vraag naar Nederlandse voedingsproducten over het algemeen verder moeten stijgen; ook zouden de winstmarges van de meeste bedrijven stabiel moeten blijven. Banken zijn doorgaans bereid om leningen toe te staan en de schuldenlast van bedrijven is vrij laag. De gemiddelde betalingstermijn is 40 dagen en het aantal betalingsachterstanden, late betalingen en insolventies blijft laag vergeleken met andere Nederlandse sectoren. In lijn met de algemene trend in Nederland daalde het aantal insolventies van voedingsbedrijven in 2015 en 2016, met respectievelijk 17% en 25%. Met een verwachte afvlakking van het aantal faillissementen komt deze trend in 2017 waarschijnlijk tot stilstand. Voorlopig hanteren we een open acceptatiebeleid voor de voedingssector, aangezien de positieve prestaties in 2017 naar verwachting zullen aanhouden.

Downloads

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.