Market Monitor Zweden - Duurzame consumptiegoederen

Market Monitor

  • Zweden
  • Duurzame consumptiegoederen

28 mrt 2017

In 2017 zou de winst van retailers stabiel moeten blijven of licht dalen. Hoewel er nu minder prijzenoorlogen zijn in de detailhandel in elektronica, zijn er aanwijzingen voor een grotere concurrentie

  • De Zweedse retailsector is de voorbije jaren sneller gegroeid dan het nationale bbp en zal in 2017 naar verwachting met 3,5 % groeien, opnieuw dankzij de solide groei van de particuliere consumptie en de bevolking.
  • De detailhandel in duurzame consumptiegoederen profiteerde van lage rentevoeten, een sterke trend op het vlak van woninginrichting en stijgende vastgoedprijzen. Het risico op een verslechtering van de vastgoedmarkt zou de groeivooruitzichten voor het segment meubelen en huishoudelijke apparatuur in 2017 kunnen temperen.
  • In 2017 zou de winst van retailers stabiel moeten blijven of licht dalen. Hoewel er nu minder prijzenoorlogen zijn in de detailhandel in elektronica, zijn er aanwijzingen voor een grotere concurrentie in de detailhandel in sportartikelen. Meubel- en mode-/textielwinkels kampen momenteel ook met een moeilijker bedrijfsklimaat als gevolg van de zware concurrentie. De volatiele wisselkoers heeft een zeker effect op importeurs en exporteurs van duurzame consumptiegoederen.
  • Betalingen in de Zweedse detailhandel in duurzame consumptiegoederen gebeuren na gemiddeld 45 dagen. Het aantal wanbetalingen stijgt naar verwachting niet in 2017, terwijl het aantal insolventies zou moeten dalen na een toename van 4% in 2016.
  • Vooral pas opgerichte bedrijven lopen meer risico op deze zeer competitieve markt. De bedrijfsvooruitzichten voor online retailers zijn doorgaans goed, aangezien er nog altijd groeimogelijkheden zijn in segmenten met een lage marktpenetratie. De Zweden kopen steeds vaker online en het online segment zou de komende jaren verder moeten groeien. Deze groeiende e-commerce en de verhuizing van winkels naar grote winkelcentra, weg van de steden, zal een invloed blijven hebben op de Zweedse detailhandel in duurzame consumptiegoederen.
  • Net als in 2016 blijft ons acceptatiebeleid over het algemeen open voor huishoudelijke apparatuur, terwijl het neutraal blijft voor meubelen en textiel.
Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.