Market Monitor Automotive Zweden 2017

Market Monitor

  • Zweden
  • Automotive/Transport

05 sep 2017

• De Zweedse auto-industrie wordt gedomineerd door Volvo Cars wat het segment van personenauto’s betreft en door Volvo AB en Scania AB als het om vrachtwagens gaat.

  • De Zweedse auto-industrie wordt gedomineerd door Volvo Cars wat het segment van personenauto’s betreft en door Volvo AB en Scania AB als het om vrachtwagens gaat. Deze fabrikanten van originele onderdelen (OEM’s) richten zich vooral op de export (meer dan 85% van de productie wordt uitgevoerd) en zijn van doorslaggevend belang voor de prestaties van kleine Zweedse leveranciers.
  • In 2016 groeide de autoproductie met 8,7% tot 205.000 voertuigen, volgens de International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA). Voor 2017 wordt een groei van 5% verwacht. In 2017 zal het Zweedse bbp naar verwachting met 2,5% groeien, na een groei van 3,1% in 2016. Dat zou de binnenlandse verkoop van auto’s ondersteunen.
  • De Zweedse autofabrikanten investeren zwaar in geconnecteerde voertuigtechnologie en zijn op zoek naar nieuwe ontwikkelingsideeën. In juli 2017 maakte Volvo Cars bekend dat elke auto die het vanaf 2019 zal lanceren, met een elektrische motor zal uitgerust zijn.
  • Men verwacht dat de winstmarges van de sector stabiel zullen blijven. De meeste bedrijven zouden genoeg financiële veerkracht moeten hebben om een lichte volatiliteit van de vraag of grondstoffenprijzen op te vangen. De huidige rentevoeten (de Zweedse referentierentevoet blijft op -0,5% staan) helpt bedrijven hun schulden af te lossen en banken zijn bereid om leningen toe te staan.

 

  • Los van hun plaats in de toeleveringsketen schommelt de betalingstermijn in de autosector tussen de 30 en 90 dagen. Het aantal wanbetalingen en insolventies is laag, dit blijft de komende maanden naar verwachting zo.
  • Ons acceptatiebeleid blijft over het algemeen open voor deze sector, zonder beperkingen op deelsectoren. Wegens zijn sterke afhankelijkheid van de export wordt de auto-industrie blootgesteld aan wisselkoersrisico’s; de meeste kosten worden immers gemaakt in Zweedse kronen. We letten dan ook goed op of bedrijven gepaste maatregelen nemen om deze risico’s te beheersen.
Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.