Market Monitor Automotive Verenigd Koninkrijk 2018

Market Monitor

  • Verenigd Koninkrijk
  • Automotive/Transport

04 sep 2018

Door uit de EU te stappen zou de productie van auto’s in het Verenigd Koninkrijk duurder worden, als gevolg van hogere heffingen.

  • Verkoop in 2018 nadelig beïnvloed door onzekerheid over de brexit
  • Meer insolventies verwacht in 2018
  • Facturen worden na gemiddeld 60 dagen voldaan

 

 

 

 

 

 

Market Monitor automotive - VK 2018 - overzicht

 

 

 

 

 

Volgens de Internationale Organisatie van Motorvoertuigenproducenten (OICA) daalde de output van de Britse autosector in 2017 met 3,7% tot 1,75 miljoen voertuigen. De teruglopende vraag naar diesels door de onzekerheid over regels en belastingen in het kader van het plan van de regering om de CO2-emissiedoelen te verlagen, bracht sommige autoproducenten ertoe om hun productie terug te schroeven. Volgens de Europese Organisatie van Autofabrikanten (ACEA) steeg het aantal registraties van nieuwe personenwagens in 2017 met 3,4%, terwijl het aantal registraties van bedrijfsvoertuigen met 4,4% daalde. In de eerste helft van 2018 daalde het aantal binnenlandse registraties van nieuwe auto’s met 6% volgens de Vereniging van Autofabrikanten en -handelaren (SMMT), door de aanhoudende onzekerheid over de brexit en de plannen van de regering om de uitstoot te verlagen. Dat gezegd zijnde, zorgde de export voor een verdere groei van de autoproductie, mede dankzij het zwakkere Britse pond. De export vertegenwoordigde ongeveer 80% van de productie, met de EU als grootste exportmarkt, goed voor 54% van de export in 2017.

 

 

 

 

 

Market Monitor automotive - Verenigd Koninkrijk 2018 - auto-industrie

 

 

 

 

 

Volgens de SMMT daalden de investeringen in de Britse autosector verder, van GBP 1,7 miljard in 2016 naar GBP 647,4 miljoen in de eerste helft van 2017 naar GBP 347,3 miljoen in de eerste helft van 2018. Deze daling weerspiegelt de aanhoudende onzekerheid van bedrijven over het resultaat van de brexit-onderhandelingen. Aangezien Britse autofabrikanten toegang moeten hebben tot een vrije en vlotte handel met de EU, maakt men zich zorgen dat fabrikanten zouden kunnen beslissen om meer te investeren buiten het Verenigd Koninkrijk. Een ‘harde’ brexit (waarbij de toegang tot de eengemaakte markt en douane-unie wegvalt) zonder een tussentijdse regeling zou producenten en leveranciers zwaar treffen.

 

 

 

 

 

Market Monitor automotive - Verenigd Koninkrijk 2018 - autosector

 

 

 

 

 

Door uit de EU te stappen zou de productie van auto’s in het Verenigd Koninkrijk duurder worden, als gevolg van hogere heffingen. Volgens de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WHO) zouden de heffingen op voertuigen dan 10% bedragen en op onderdelen 4,5%. De invoering van douanecontroles zou schadelijk zijn voor de just-in-time leveringen van onderdelen door EU-leveranciers en zou tot grotere voorraden leiden, met meer kosten. In het Verenigd Koninkrijk gebouwde auto’s bestaan immers voor ongeveer 60% uit onderdelen die uit de EU worden ingevoerd. Naast een mogelijke verstoring van het handelsverkeer zou de sector ook de voordelen van EU-financiering van productie-onderzoek en -ontwikkeling verliezen. In het buitenland gevestigde autofabrikanten met activiteiten in het Verenigd Koninkrijk zouden hun winst kunnen zien dalen en hun activa in waarde zien verminderen.

De huidige volatiliteit blijft een probleem. Hoewel de devaluatie van het Britse pond goed nieuws was voor exporteurs, dreef het ook de invoerkosten voor voertuigen en onderdelen op; ongeveer 82% van de in het binnenland verkochte voertuigen en 60% van de auto-onderdelen wordt immers ingevoerd uit de EU. De recente daling van het aantal registraties van nieuwe auto’s door het lagere consumenten- en ondernemersvertrouwen zal dealers en producenten verplichten om een deel van die hogere kosten te dragen, wat nadelige gevolgen zou kunnen hebben voor hun marges.

Betalingen in de Britse autosector gebeuren na gemiddeld 60 dagen. We verwachten dat zowel het aantal betalingsachterstanden als het aantal insolventies de komende 12 maanden zal stijgen. De lagere productie zal gevolgen hebben voor leveranciers, vooral zij die investeerden in de uitbreiding van hun faciliteiten in de verwachting dat de solide groei zou aanhouden. De teruggelopen binnenlandse autoverkoop schaadt de winst van dealers in nieuwe auto’s; sommigen moeten herstructureren en downsizen.

 

 

 

 

 

Market Monitor automotive - Verenigd Koninkrijk 2018 - prestatievooruitzichten

 

 

 

 

 

Voorlopig blijft ons acceptatiebeleid open tot neutraal voor de Britse autosector. De Britse autoproductie blijft immers een sterke sector (door zijn diversiteit, met een redelijke mix van volume-, premium en gespecialiseerde producenten), de output is nog altijd bevredigend (vergeleken met de productieniveaus van voor 2016) en de exportvraag blijft groot. Terwijl de echte gevolgen van de brexit voor de Britse autosector nog onzeker zijn, volgen we de onderhandelingen echter op de voet en het kan zijn dat we in de toekomst onze positie herzien als de omgeving aanzienlijk verandert. Ondertussen maakt men zich ook zorgen dat eventuele Amerikaanse strafheffingen op de auto-import gevolgen zouden hebben voor de prestaties van de sector, aangezien de Verenigde Staten goed zijn voor 14,5% van de Britse auto-export.
 

 

 

Dynamicline

(Image) (NL) MM Automotive 2018

 

Download hier het rapport

De sleutel tot succesvol internationaal ondernemen is accurate economische informatie over markten en sectoren, met een intelligente blik naar toekomstige trends.

In dit onderdeel van onze publicatiesectie geven de economische experts van Atradius u een essentiële analyse van de wereldeconomie - verleden, heden en toekomst.

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.