Market Monitor Automotive Tsjechië 2016

Market Monitor

  • Tsjechië
  • Automotive/Transport

27 okt 2016

De export is de belangrijkste groeifactor; sinds 2010 steeg die immers met 110%, terwijl de binnenlandse omzet met 29% steeg. In de eerste helft van 2016 steeg het aantal nieuwe bestellingen met 20%.

  • Sector floreert nog, maar neerwaartse risico’s doemen op
  • Winstmarges blijven naar verwachting stabiel in 2016
  • Staalleveranciers kampen met meer moeilijkheden

De auto-industrie speelt een sleutelrol in de Tsjechische economie. De sector is immers goed voor 7,4% van het bbp, 24% van de industriële productie en 23% van de export (vooral naar EU-landen). Drie grote autoconstructeurs hebben een vestiging in Tsjechië: Škoda, Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) en het Koreaanse Hyundai. Er zijn tal van lokale toeleveranciers en de Tsjechische staal-/metaal- en kunststoffensector zijn sterk  afhankelijk van de prestaties van de autosector.

In 2015 groeide de autoproductie met 4,1%, tot 1,3 miljoen auto’s. Dat gezegde zijnde daalden de prijzen van producenten met 2% als gevolg van de hogere inputkosten, volatiele munten en zwaardere concurrentie op de markt. De export is de belangrijkste groeifactor; sinds 2010 steeg die immers met 110%, terwijl de binnenlandse omzet met 29% steeg. In de eerste helft van 2016 steeg het aantal nieuwe bestellingen met 20%. Ook blijven de vooruitzichten voor de prestaties op korte termijn positief; in 2016 en 2017 zou de toegevoegde waarde met respectievelijk 5,6% en 4,1% moeten groeien.

Dankzij hun solide omzet blijven de winstmarges van autofabrikanten en toeleveranciers de komende maanden naar verwachting stabiel. Het betalingsgedrag is over het algemeen goed. Er zijn weinig wanbetalingen en dat blijft de komende maanden naar verwachting zo. Het aantal insolventies in deze sector zou laag moeten blijven.

Ons acceptatiebeleid blijft open, gezien het toenemende aantal bestellingen, de stijgende inkomsten en het lage aantal wanbetalingen en insolventies in deze sector. We staan echter voorzichtiger tegenover staalproducenten en dienstencentra voor staal, aangezien tal van bedrijven in deze sector lijden onder lage verkoopprijzen, een scherpe concurrentie, zeer krappe marges en hoge bankschulden.

Hoewel de verwachting is dat het markklimaat voorlopig gunstig blijft, zouden er in de loop van 2017 enkele neerwaartse risico’s kunnen optreden: een vertraging van de groei in de eurozone, de nadelige gevolgen van de Brexit voor de auto-export naar het Verenigd Koninkrijk en het einde van de cap op de Tsjechische koruna (die momenteel een opwaardering van de koruna verhindert), opgelegd door de Centrale Bank. Tegelijkertijd  zou de grotere prijsdruk van fabrikanten van originele onderdelen zoals de VW Groep (Škoda maakt deel uit van de VW Groep en tal van Tsjechische toeleveranciers die aan andere OEM’s van VW leveren) een nadelige invloed kunnen hebben op Tsjechische autobedrijven.

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.