De verwachting is dat de Slowaakse autoproductie verder zal groeien in 2018.
De verwachting is dat de Slowaakse autoproductie verder zal groeien in 2018. Hoewel de winst in 2018 naar verwachting stabiel blijft, kan een stijging van de loonkosten niet worden uitgesloten, vanwege het lage werkloosheidspercentage en het gebrek aan arbeidskrachten. De concurrentie en prijsdruk blijven groot.
De financieringsbehoeften en hefboomwerking van bedrijven in deze sector is gemiddeld. Veel bedrijven van Tier 1 hebben een groot eigen vermogen en een vrij lage financiering van hun werkkapitaal, vanwege just-in-time leveringen. Hoewel bedrijven van Tier 2 doorgaans meer schulden hebben omdat ze meer voorraden nodig hebben, zijn banken bereid om leningen te verstrekken aan dit segment en aan autobedrijven in het algemeen.
De betalingsduur in de autosector varieert tussen de 45 en 90 dagen. De voorbije twee jaar kende deze sector een goed betalingsgedrag. Het aantal wanbetalingen en insolventies is laag; dit zou de komende maanden zo moeten blijven.
Ons acceptatiebeleid voor deze sector blijft open, vooral voor OEM’s en bedrijven van Tier 1, maar neutraal voor bedrijven van Tier 2 en autohandelaren.
Hoewel de dreiging van Amerikaanse strafheffingen op auto’s en auto-onderdelen uit de EU voorlopig afgewend lijkt, zouden eventuele toekomstige heffingen onmiddellijk gevolgen hebben voor de sterk op de export gerichte Slowaakse auto-industrie. Hier zou vooral één grote OEM onder lijden die rechtstreeks naar de VS en aanverwante leveranciers exporteert, met nadelige gevolgen voor de omzet en marges. Ook zou het kredietrisico voor bedrijven in de waardeketen toenemen.
Download hier het rapport
De sleutel tot succesvol internationaal ondernemen is accurate economische informatie over markten en sectoren, met een intelligente blik naar toekomstige trends.
In dit onderdeel van onze publicatiesectie geven de economische experts van Atradius u een essentiële analyse van de wereldeconomie - verleden, heden en toekomst.