Market Monitor Automotive Netherlands 2017

Market Monitor

  • Nederland
  • Automotive/Transport

05 sep 2017

Due to the robust economic performance thus far in 2017 the outlook for the automotive sector remains favourable for the rest of the year and in 2018.

 

  • The automotive sector is not a major contributor in the Netherlands, accounting for 0.4% of Dutch GDP. In fact, VDL Nedcar and DAF Trucks are the only two car/truck manufacturers active in the Netherlands. According to the International Organization of Motor Vehicle Manufacturers OICA, production increased 0.7% in 2016, to 44,400 units. In H1 of 2017 new passenger car registrations accelerated to 19.9% year-on-year after growing 14.7% in 2016, while commercial vehicle registrations grew 3.6% over the same timeframe.
     
  • The number of Dutch car dealers has reduced considerably since the 2009 economic crisis. Recently a consolidation took place in the wholesale-retail market for car spare parts, with just two large players left (Sator-LKQ and AutoBinck-PartsPoint).
     
  • Profit margins in the Dutch automotive sector are generally good and expected to remain stable in 2017. The financial gearing of most businesses is not overly high, and banks are willing to provide loans to the sector.
     
  • Payment behaviour in this sector has been good over the past two years, and the number of payment delays and insolvencies is low. Business failures have decreased since the end of 2016, and we do not expect any deterioration in the coming months.
     
  • We maintain an open, case-by-case underwriting strategy due to the overall positive performance of the industry.

 

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.