In 2017 steeg de Mexicaanse autoproductie met 13% tot meer dan 4 miljoen stuks, volgens de Internationale Organisatie van Motorvoertuigenproducenten (OICA).
De export steeg met 12% in 2017 en met 10% in de eerste helft van 2018, dankzij nieuwe productievestigingen. Dat gezegd zijnde, bleef de verkoop op de binnenlandse markt zwak in de eerste helft van 2018 (ook door de hogere brandstofprijzen).
De winstmarges van OEM’s en leveranciers van Tier 1 zouden stabiel moeten blijven, aangezien Mexico slechts 10% invoert van de auto-onderdelen die door assemblagebedrijven worden gebruikt. Men verwacht dus niet dat de strafheffingen op staal en aluminium directe gevolgen zullen hebben. Bovendien hebben veel producenten van auto-onderdelen zich ingedekt tegen prijsschommelingen.
In de Mexicaanse autosector worden facturen na gemiddeld 30 à 90 dagen voldaan. De voorbije twee jaar kende deze sector een stabiel betalingsgedrag. Het aantal wanbetalingen en insolventies ligt niet boven het gemiddelde, vergeleken met andere sectoren; men verwacht de komende maanden geen verslechtering, aangezien het bedrijfsklimaat stabiel blijft.
Ons acceptatiebeleid voor autoproducenten en leveranciers van Tier 1 blijft open, gezien de sterke punten van de meeste bedrijven in dit segment (goed gevestigd, vaak een onderdeel van internationale spelers, zware investeringen). Voor leveranciers van Tier 2 hanteren we een neutraler acceptatiebeleid; dit segment is immers gevoeliger voor veranderingen van de grondstoffenprijzen en prijsconcurrentie. Men verwacht dat buitenlandse investeringen in de productie en toelevering zullen doorgaan, wat de sector verder zal versterken.
Download hier het rapport
De sleutel tot succesvol internationaal ondernemen is accurate economische informatie over markten en sectoren, met een intelligente blik naar toekomstige trends.
In dit onderdeel van onze publicatiesectie geven de economische experts van Atradius u een essentiële analyse van de wereldeconomie - verleden, heden en toekomst.