Market Monitor - Consumer durables - India

Market Monitor

  • India
  • Duurzame consumptiegoederen

31 mrt 2016

Profit margins are expected to remain stable in 2016, but competition is strong.

  • Consumer durables sales continue to show robust growth. According to the India Brand Equity Foundation, sales are expected to reach USD 12.5 billion in the financial year 2016 after amounting to USD 9.7 billion in 2015. About two-thirds of retail revenues is generated from the urban population in India, fuelled by rising disposable income, easy financing and the growing popularity of e-commerce platforms.

 

  • Profit margins are expected to remain stable in 2016, but competition is strong. Indian consumers continue to be very price sensitive, with sales price remaining the primary decision factor for purchase.

 

  • While the Indian consumer durables manufacturing segment is primarily dominated by large and financially strong players, many businesses are leveraged as dependency on working capital funding remains high.

 

  • Payment terms are 60 days-90 days on average. Overall, the payment experience in this segment is on average with other industries, with more payment delays registered in the small distributors segment.

 

  • Our underwriting approach is generally open for large consumer durables manufacturers and retail chains which are financially sound or part of larger groups. However, we maintain a more prudent approach on small and medium-sized retailers, as those generally operate on low margins and are impacted by multiple sourcing, tougher competition and price volatility. We maintain a cautious approach on highly leveraged businesses in this segment. Apart from financials, we also take into consideration the customer-buyer relationship and evidence of established trading experience.
     
  • We observe a large amount of application traffic in the e-commerce segment, where exposure is growing rapidly and challenges remain in terms of capacity allocation.

Downloads

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.