Debt Collection Handbook UK 2024

Debt Collection Handbook

  • Verenigd Koninkrijk
  • Landbouw,
  • Automotive/Transport,
  • Chemie/Farmacie,
  • Bouw,
  • Duurzame consumptiegoederen,
  • Electronica/ICT,
  • Financiële diensten,
  • Voeding,
  • Algemene economie,
  • Machines/Engineering,
  • Metaal,
  • Papier,
  • Diensten,
  • Staal,
  • Textiel

30 okt 2024

Having drawn from the expertise of Atradius Collections' local offices, the International Debt Collection Handbook explains the different regulations and procedures for debt collections in the UK.

Amicable collections

General information

 

 

 

 

 

 

 

Handbook Report Page - Amicable Phase

 

 

 

 

 

 

 

Our collectors try to collect debts without recourse to legal action by telephone and letter. We always try to get payment of debts in full, but will negotiate to agree on payment plans or settlement figures. In order to support this process in the UK, we must issue a letter before claim (LBC), which is the start of legal proceedings. This is not used in all cases, only in those where the collectors consider that the debtors have the ability to pay and need some strong evidence of our intention. In England and Wales, we can issue a copy of the proceedings that will be sent to the court in the event that the debtor fails to make payment.

When there is a dispute, we aim to reach an amicable solution between you and your debtor. We do this by analysing all the contractual documents (e.g. signed contracts, orders, confirmations, invoices, delivery notes, as well as standard terms previously agreed to). All of our investigations are completed with the assistance and agreement of our legal team.

Local agents

We currently use a field agent partner to visit debtors to ascertain whether they have any assets or means to make payment.

Interest

Late Payment of Interest Act

This act sets out to assist businesses faced with late payment problems. It does this by adding a number of rules to contracts between businesses. Both parties should be businesses, commercial entities, or public sector organisations.

Interest is claimed at the prevailing Bank of England rate. The rate is listed as the UK’s clearing bank base lending rate in the Financial Times, and is also known as the repo rate. The rate that applies is the rate in force at the end of the day that the payment was due.

The Debt Collection Handbook presents a snapshot of the UK's economic situation and covers the following topics:

  • Debt collection costs
  • Prescription
  • Payment methods
  • Types of companies
  • Retention of title
  • Safeguard measures
  • Legal procedures & legal system
  • Enforcement in debt, movable and immovable property
  • Insolvency proceedings

To read more about the steps and procedures undertaken in debt collections in the UK and other countries:

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.