Daling aantal faillissementen zet door in 2016

Persbericht

Amsterdam, 10 november 2015 - Aantal wanbetalingen in consumentenelektronica met 40 procent gestegen

Het aantal faillissementen daalt met 20 procent in 2015 en met 15 procent in 2016. Ondanks deze zichtbare verbetering zitten vooral retailbedrijven nog in moeilijk vaarwater. Zo steeg het aantal wanbetalingen in consumentenelektronica in de afgelopen maanden met 40 procent. Ook blijft het aantal faillissementen in Nederland relatief hoog in vergelijking met onze buurlanden. Dat blijkt uit gegevens van kredietverzekeraar Atradius.

Het herstel van de Nederlandse economie leidt tot een verbetering van het bedrijfsklimaat. De verwachte daling van het aantal faillissementen in 2015 en 2016 is iets hoger dan de daling van 18 procent en 10 procent die Atradius een kwartaal geleden nog voorzag. Dat komt door een sterkere stijging van de investeringen en een verwachte toename van de consumentenuitgaven in 2016. Het totaal aantal faillissementen komt daarmee uit op bijna 6.100 in 2015 en bijna 5.200 in 2016. Atradius benadrukt dat hiermee achtereenvolgens 34 procent en 14 procent meer bedrijven over de kop gaan in vergelijking met 2007.

Verdere daling faillissementen in de bouw
Het herstel in de bouwsector zet zich voort. Dit is ook zichtbaar in een stijging van het aantal kredietverzekeringsaanvragen. Zo was het aantal aanvragen in het derde kwartaal van dit jaar 6 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2014. Tegelijkertijd nam het aantal wanbetalingen in het afgelopen kwartaal toe. Dit is volgens Atradius echter vooral het gevolg van het faillissement van verschillende bedrijfsonderdelen van Imtech. In de huizenmarkt resulteert het herstel in goed gevulde orderportefeuilles bij bouwondernemingen. Hierdoor verwacht Atradius een verdere daling van het aantal faillissementen in deze sector.

Stijging wanbetalingen elektronica
Het aantal wanbetalingen in de elektronicasector is tussen september en oktober met 40 procent gestegen in vergelijking met de eerste acht maanden van het jaar. Dit is vooral het gevolg van achterblijvende verkopen in de consumentenelektronica. Hoewel de consumentenbestedingen in het algemeen toenemen, blijft deze sector achter. De problemen in de sector worden onderstreept door het faillissement begin oktober van BAS Groep, bekend van de formules Dixons, iCentre en MyCom. Consumenten zijn erg prijsbewust, waarvan e-tailers als Coolblue en Wehkamp wel de vruchten plukken. Atradius verwacht voor traditionele retailers in deze sector nog weinig verbetering.

Marges onder druk in non-food retail
De toegenomen consumptieve uitgaven zijn ook zichtbaar in de andere non-food retailsectoren. Zowel bij fashion als bij woonwinkels nemen de omzetten toe. De marges staan wel onder sterke druk, wat met name te wijten is aan de groei die online retail ook dit jaar laat zien. Naar verwachting blijft online retail groeien en zal het een steeds groter marktaandeel krijgen.

Prestaties andere Europese landen
Nederland doet het beter dan haar buurlanden. Alleen in Spanje daalt het aantal faillissementen in 2015 ook met 20 procent. In Frankrijk, Zwitserland en Portugal neemt het aantal faillissementen zelfs toe. Wel ligt in Nederland het aantal faillissementen ten opzichte van 2007 nog relatief hoog. Dat komt door de zware klappen in de bouw en het inzakken van de consumentenuitgaven in de jaren na de crisis in 2008/2009. In België, Frankrijk en Duitsland ligt het aantal faillissementen ten opzichte van 2007 lager dan in Nederland.

“De daling van het aantal faillissementen in Nederland zet door, maar komt van een recordhoogte in 2013”, zegt John Lorié, hoofdeconoom van Atradius. “De situatie verbetert, maar dat geldt niet voor alle sectoren. Zo zorgt in de retail een structurele verandering in de manier waarop consumenten hun geld uitgeven ervoor dat lang niet alle bedrijven profiteren van het economische herstel.” 

Over Atradius
Atradius biedt wereldwijd tal van diensten op het gebied van kredietverzekering tot incasso via strategische aanwezigheid in 50 landen. Atradius heeft toegang tot kredietinformatie over 200 miljoen bedrijven wereldwijd. De producten van Atradius op het gebied van kredietverzekering, borgstelling en incasso helpen bedrijven over de hele wereld om zich in te dekken tegen betalingsrisico’s die verbonden zijn aan de verkoop van producten en diensten op krediet. Atradius maakt deel uit van Grupo Catalana Occidente (GCO.MC), een van de leidende verzekeraars in Spanje en een wereldleider op het gebied van kredietverzekering.

Voor meer informatie:
Atradius
Corporate Communications & Marketing
Mariëlla Dalstra-van Emst
Tel. +31 (0)20 553 2394
E-mail: mariella.dalstra@atradius.com

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.