Het kan helaas voorkomen dat je te maken krijgt met wanbetalers. Wat natuurlijk frustrerend en tijdrovend is.
Wanbetaling heeft ook een negatieve impact op je klantcontact, je cashflow en daarmee de relatie met je leveranciers. In dit artikel vertellen wij hoe je dit kunt voorkomen en hoe je de schade kunt beperken.
Wat we hebben willen we niet kwijt, daarom hebben we verzekeringen uitgevonden. Privé verzekeren we onze inboedel en onze reizen. Zakelijk verzekeren we ons wagenpark en gebouw. En het verzekeren van je krediet dan? Vreemd genoeg zit dat nog niet standaard in het pakket alle ondernemers. Best gek, want als één van jouw afnemers failliet gaat, is de schade enorm. Vele malen groter dan een gestolen auto. En nu het goede nieuws: je kunt jouw krediet dus prima tegen dit risico beschermen.
Loop ik risico?
Misschien vind je maatregelen nemen nu niet nodig: je klanten zijn immers stabiel en ze betalen trouw. Toch kan je in de toekomst wellicht te maken krijgen met een debiteur die niet of te laat betaalt. En dan kan je maar beter goed voorbereid zijn. Begin met het kritisch bekijken van de betalingshistorie en het kredietrisico van jouw klanten. Je kunt bijvoorbeeld een kredietwaardigheidscheck doen van een nieuwe potentiële klant (of een bestaande klant). Bij de Kamer van Koophandel kan je van tevoren gegevens opvragen die het nodige inzicht geven. Andere partijen, zoals kredietverzekeraars kunnen ook een check voor je uitvoeren.
In kaart brengen van risico’s
Als ondernemer weet je dat ondernemerschap gepaard gaat met risico’s. Het is belangrijk dat je deze risico’s zo goed mogelijk beheert. Is jouw bedrijf flink gegroeid, dan is het verstandig om je debiteurenportefeuille in kaart te brengen. Hoe is de spreiding van het debiteurenrisico? Ben je erg afhankelijk van één grote klant? Werk je met minder kredietwaardige klanten? In dat geval is het goed om jouw betalingscondities aan te passen, bijvoorbeeld deels vooruitbetalen. Hoe meer spreiding, hoe beter. Met één debiteur waar je 10.000 euro van krijgt, loop je eenmaal meer ondernemersrisico dan met 10 debiteuren waar 1.000 euro uit staat.
Zelf doen of uitbesteden?
Als je te maken krijgt met wanbetaling kan je veel zelf doen. Stuur tijdig aanmaningen waarin je heel concreet bent en alle feiten en cijfers op een rij zet. Benoem ook de eventuele gevolgen als de betaling op de nieuwe vervaldatum nog niet binnen is. Focus op de goede zakelijke relatie en de wil om verder zaken te doen, dit werkt meestal het beste. Na drie keer aanmanen nog geen resultaat? Schakel dan een incassobureau in. Soms kan het toch slim zijn een kredietverzekeraar in de arm te nemen. Op die manier kan je jouw vorderingen beschermen tegen wanbetaling. Atradius kan je daarbij helpen, bijvoorbeeld met de Branche Krediet Polis. Eenduidig en transparant: met deze kredietverzekering weet je precies welke risico’s gedekt zijn. Indien nodig vul je de basisdekking aan met bijvoorbeeld politieke risicodekking of dekking voor fabricage risico's. Je kiest alleen de bouwstenen die jij nodig hebt. Zo heb je altijd een verzekering op maat en betaal je nooit voor risico’s die je niet loopt.
Zo beperk je vandaag al de risico’s:
- Houd de financiële situatie van jouw afnemers zorgvuldig in de gaten, grijp tijdig in.
- Hanteer korte betalingstermijnen.
- Check direct na levering of de goederen en de factuur goed zijn ontvangen.
- Betaalt een afnemer niet, draag dan tijdig het incasso over.
- Regel een kredietverzekering: dan weet je hoe jouw afnemers ervoor staan en krijg je een deel van je geld terug als betaling uitblijft.
Loop geen risico en kies voor zekerheid
Een kredietverzekering beschermt jouw onderneming tegen schade die je oploopt door onbetaalde facturen. Je klant kan bijvoorbeeld failliet gaan, of zich financieel amper boven water houden. Onbetaalde facturen komen niet alleen voor bij onbekende of nieuwe klanten, bijna 50 procent van alle non-betalingen ontstaan bij afnemers waarmee je een stabiele relatie hebt opgebouwd. Met een kredietverzekering krijg jij alsnog jouw geld als je klant niet in staat is om te betalen. Zo wordt ondernemen ineens een heel stuk aantrekkelijker en kan jij je focussen op dat waar je als ondernemer het beste in bent.