Debiteurenbeheer is een vak op zich. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat debiteuren tijdig betalen en dat de klantrelatie in stand wordt gehouden.
Wanneer het debiteurenbeheer een groot deel van je werk is, dan zul je herkennen dat er altijd een paar debiteuren tussen zitten die er een sport van maken om zo laat mogelijk te betalen. En dit betekent dus te laat. Ze komen pas in actie als de 2de herinnering, of de ingebrekestelling, verstuurd is. Daarom vraagt een wanbetaler om een specifieke aanpak. Een wanbetaler heeft wat extra aandacht nodig, maar uiteindelijk levert dat wel op dat facturen sneller op de rekening staan. In dit artikel vertellen we je er graag meer over.
Wanneer is iemand een wanbetaler?
De definitie van wanbetaler is voor iedereen verschillend. Toch zal iedereen het erover eens zijn dat iemand nog niet een wanbetaler is wanneer de betalingstermijn 1 of 2 dagen is overschreden. Het wordt pas problematisch wanneer er eindelijk een reactie komt na de 2e herinnering of zelfs later. Helaas zijn er genoeg bedrijven die het daarop laten uitdraaien. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Er is bijvoorbeeld een serieuze liquiditeitskrapte. Dit kan als oorzaak hebben dat jouw klant onvoldoende rendeert of niet snel genoeg groeit. Bij de laatste oorzaak worden de liquide middelen aangewend om groei mee te financieren en dus niet om jouw facturen te betalen. Bovendien kan een wanbetaler er ook een sport van maken om rekeningen zo laat mogelijk te betalen om zodoende de cashflow te managen. Het is dan meer een moraliteit kwestie die overigens zeker de aandacht verdient voor verbetering.
Tips om om te gaan met wanbetalers
Tip 1: Herken een wanbetaler van tevoren
Je kunt een wanbetaler vaak herkennen indien je van tevoren een kredietwaardigheidscheck doet. Dit geeft namelijk inzicht in de financiële positie van jouw klant. Mocht er sprake zijn van een liquiditeitskrapte en/of onvoldoende rendement, dan weet je dat je te maken hebt met een potentiële wanbetaler.