Market Monitor - Duurzame consumptiegoederen- Indonesië

Market Monitor

  • Indonesië
  • Duurzame consumptiegoederen

31 mrt 2016

De winstmarges van bedrijven blijven naar verwachting stabiel in 2016, na de zwakkere marges in de tweede helft van 2015.

  • De Indonesische detailhandel in duurzame consumptiegoederen liet de voorbije jaren een sterke groei optekenen, dankzij de steeds grotere middenklasse met hun grotere koopkracht. In 2015 vertraagde de groei echter, door de zwakke economische groei en muntdevaluatie. Dat gezegd zijnde, verbeterde het consumentenvertrouwen in het begin van 2016, dankzij de lagere brandstofprijzen.

 

  • De winstmarges van bedrijven blijven naar verwachting stabiel in 2016, na de zwakkere marges in de tweede helft van 2015. Hoewel de lagere olieprijzen de logistieke en distributiekosten hielpen verlagen, wordt de markt overspoeld door lokale en buitenlandse spelers. De instroom van goedkope merken uit China heeft de concurrentie in het lagere en middensegment doen toenemen, terwijl bedrijven in het hoge segment zullen blijven groeien, zolang ze zich onderscheiden en zich op premium producten concentreren.

 

  • De meeste kleine retailers van duurzame consumptiegoederen maken nog altijd gebruik van interne financiering of aandeelhouders voor hun werkkapitaal, terwijl middelgrote of grote ondernemingen gebruik maken van bankleningen. Banken zijn doorgaans bereid om leningen te geven aan bedrijven, vooral nadat de Centrale Bank begin 2016 de standaardrente verlaagde.

 

  • Betalingen in deze sector worden na gemiddeld 30-60 dagen uitgevoerd. Het aantal betalingsachterstanden is vrij laag en het aantal wanbetalingen zou de komende maanden niet moeten toenemen.

 

  • Ons acceptatiebeleid voor deze sector is over het algemeen open, maar we staan voorzichtiger tegenover kopers, wanneer financiële en kwaliteitsvolle informatie ontbreekt, bijvoorbeeld in verband met sterke steun van een groep.
Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.