Verwachtingen Atradius voor Black Friday

Atradius nieuws

Amsterdam, 23 november 2022 - Zal Black Friday ondernemers verlichting brengen in het moeilijke retailklimaat? We gingen het na voor zes belangrijke markten

 

Pile of shirts - El Ganso testimonial | Atradius

 

Met verwachtingen die variëren van hoop tot vrees maken detailhandelaren over de hele wereld zich op voor Black Friday.

Deze dag van aanbiedingen en kortingen is een vast onderdeel geworden van de retailkalender en wordt gezien als het begin van de belangrijke winkelperiode voor de feestdagen.

Black Friday valt dit jaar op 25 november en duurt het hele weekend tot Cyber Monday (een meer op technologie gerichte verkoopdag), maar detailhandelaren beginnen vaak al dagen of zelfs weken van tevoren met het verlagen van de prijzen om optimaal van de periode te profiteren.

Het is belangrijk dat de retailmarkt kijkt naar mogelijkheden om hun verkopen te verhogen, vooral in 2022. Dit jaar wordt voor vijf van de zes belangrijke markten (VS, VK, Duitsland, Nederland en Spanje) een daling van de detailhandelsverkoop op jaarbasis verwacht, met alleen in Frankrijk een kleine stijging. Verwacht wordt dat de verkoop in 2023 in elk van deze markten, behalve in Spanje, opnieuw zal dalen.

Dat is niet verwonderlijk, gezien de bredere economische trends. De reële loonstijging is in elk land negatief en de inflatie stijgt wereldwijd. Consumenten reageren door niet-essentiële uitgaven te beperken.

Een boost van de verkoop is dit jaar dus belangrijker dan normaal. Risicoanalisten van Atradius uit de genoemde zes belangrijke markten geven hieronder hun mening over wat retailers kunnen verwachten van Black Friday en daarna.

Nederland – 2023 wordt moeilijk voor detailhandelaren

Detailhandelaren in Nederland staan onder dezelfde druk als elders in Europa. "Er is al enige tijd sprake van een dalende verkoop van duurdere consumptiegoederen", zegt Resul Ozdemiroglu, risicoanalist bij Atradius Nederland. "Sinds september is de modeverkoop ook gedaald."

Gehoopt wordt dat het WK, dat voor het eerst in de winter plaatsvindt en gedeeltelijk samenvalt met Black Friday, de tv-verkoop een impuls kan geven. Echter, zowel voor Black Friday als in het algemeen zullen consumenten grote aankopen waarschijnlijk uitstellen totdat de economie verbetert. Het consumentenvertrouwen is historisch laag en steeds meer mensen voelen de gevolgen van de hoge energierekening en de hoge inflatie. Dit zal zeker effect hebben op het gedrag van de consument. Om die reden verwachten wij dat Black Friday verkopen tegen zullen vallen ten opzichte van vorig jaar. Naar verwachting zullen er begin 2023 scherpe kortingen zijn op onverkochte artikelen.

Een positievere noot is dat de bevoorradingsproblemen nu grotendeels zijn opgelost. "Transport- en vrachtkosten zijn min of meer genormaliseerd", zegt Ozdemiroglu.

Maar 2023 zal moeilijk worden voor de sector, en Ozdemiroglu voorspelt toenemende betalingsachterstanden en een sterke stijging van het aantal faillissementen in de detailhandel, vooral bij kleinere detailhandelaren met fysieke winkels. 2021 was een historisch laag jaar voor faillissementen.

De sleutel tot overleven zal cashflow zijn. "Winkeliers moeten zich concentreren op hun kostenstructuur en alles in het werk stellen om de cashflow te bevorderen", aldus Ozdemiroglu.

Frankrijk - detailhandelaren zullen te lijden hebben onder krappe marges

"In Frankrijk verwachten we een daling van de verkoop voor zowel Black Friday als de kerstperiode in het algemeen, vooral voor niet-essentiële artikelen", zegt Axelle Martin, manager Risk Services voor Atradius in Frankrijk.

Martin vervolgt: "Sommige detailhandelaren hebben hun voorraden vergroot vanwege (pandemiegerelateerde) leveringsproblemen, maar met een lagere omzet dan verwacht zal dit op de financiën drukken. De marges zullen verder onder druk komen te staan door extra kortingen."

Een interessante trend is de relatieve veerkracht van fysieke winkels. In de eerste helft van 2022 daalde de digitale verkoop van huishoudelijke apparatuur met 16%, maar in fysieke winkels slechts met 3%. Ook de verkoop van kleding liep aanzienlijk harder in fysieke winkels dan online.

Niettemin zullen de meeste detailhandelaren op korte en middellange termijn te kampen krijgen met lagere verkoopcijfers en gekrompen marges. "Wij verwachten toenemende betalingsachterstanden en een jaar-op-jaar stijging van het aantal insolventies met ongeveer 30% in 2023, waarbij vooral kleinere spelers zullen worden getroffen", zegt Martin.

Volgens haar moeten retailers het juiste evenwicht zien te vinden tussen omzet en marges om in een moeilijke markt te kunnen gedijen. Daarnaast zullen innovatieve producten, loyaliteitsprogramma's, omnichannelstrategieën en digitale transformatie helpen de gevolgen van de stijgende inflatie te verzachten. "Goed ingeschatte speciale aanbiedingen voor belangrijke evenementen zoals Black Friday zullen essentieel zijn", voegt Martin toe, "naast het nauwlettend in de gaten houden van voorraden en WCR."

Duitsland – kleinere detailhandelaren worstelen met kosten

Net als elders dalen de consumentenbestedingen in Duitsland. "Winkeliers verwachten geen records te breken op Black Friday”, zegt Nicole Bludau, manager Risk Services bij Atradius Duitsland.

Elektronica zal waarschijnlijk de meeste aandacht trekken, en detailhandelaren die hun magazijnen moeten ontdoen van overtollige voorraden zullen wellicht veel korting geven. Anderen hebben het tegenovergestelde probleem, aldus Bludau: "Er zijn vertragingen in de levering van goederen uit Azië en de vrachtkosten zijn in 2022 gestegen."

Duitsland kende enig herstel in de fysieke detailhandel toen de economie na Covid openging, maar kleinere detailhandelaren worstelen met de stijgende kosten. "Wij verwachten dat het aantal faillissementen in de detailhandel in 2023 met ongeveer 25% op jaarbasis zal toenemen", zegt Bludau.

Zij raadt detailhandelaren aan niet te snijden in de marges in de zoektocht naar omzet. "Het wordt belangrijker om een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding te kunnen bieden", besluit Bludau. "Door terughoudend consumentengedrag zullen mensen zich zeker meer richten op kwaliteit."

Spanje - agressieve kortingen verwacht

In Spanje verwachten de winkeliers een rustigere Black Friday dan vorig jaar, maar niet veel. "Het bestedingsniveau zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met vorig jaar door het effect van de inflatie, maar in reële termen zullen er minder eenheden worden verkocht", aldus het team dat zich bezighoudt met grote afnemers van klanten.

Hoger geprijsde goederen zullen het meest te lijden hebben van consumenten die de broekriem aanhalen, waardoor sommige detailhandelaren te grote voorraden hebben. Velen hebben hun voorraden versterkt in de nasleep van de bevoorradingsproblemen tijdens de coronacrisis, dus kan men agressieve kortingen verwachten. "Dat kan leiden tot lagere marges en een verslechtering van het kredietrisico", zegt het team.

De toename van de elektronische handel tijdens de pandemie is nu een structurele trend en zal zich waarschijnlijk voortzetten, waardoor kleinere fysieke winkeliers gevaar lopen. Innovatie zal de sleutel zijn om te overleven.

"Het is nu noodzaak om effectieve digitale kanalen te ontwikkelen", zegt het team.   "Kleinere retailers moeten zich specialiseren en zich richten op het verbeteren van de winkelervaring, zowel in de winkel als online."

Verenigd Koninkrijk – een perfecte storm op komst?

In het Verenigd Koninkrijk betekent de crisis rond de kosten van levensonderhoud dat de komende Black Friday en Kerstmis voor veel detailhandelaren ‘erop of eronder’ kunnen zijn volgens Owen Basset, manager Risk Services bij Atradius in het Verenigd Koninkrijk.

"De huidige omstandigheden stellen zelfs de meest veerkrachtige detailhandelaren op de proef, of ze nu online, in fysieke winkels of allebei handelen", zegt Basset.

De neergang treft elk gebied van de sector, en problemen met de toeleveringsketen en logistiek zorgen voor verdere zorgen. "Er zijn al veel winstwaarschuwingen afgegeven door beursgenoteerde Britse detailhandelaren, waarbij het tekort aan vrachtwagenchauffeurs en de kosten van de toeleveringsketen, het vrachtvervoer en energie worden genoemd", aldus Basset.

Het is een soort perfecte storm voor de sector en het aantal faillissementen is al sterk toegenomen. "In 2023 kan een stijging met dubbele cijfers op jaarbasis niet worden uitgesloten", besluit Basset.

Verenigde Staten – een iets rooskleuriger beeld dan in Europa

In de VS heerst meer optimisme over de vooruitzichten voor Black Friday. "De uitgaven voor de feestdagen zullen naar verwachting gezond zijn, zelfs met de recente inflatie-uitdagingen", zegt Marjorie Weinberg, senior risicoanalist bij Atradius in de Verenigde Staten.

De National Retail Federation voorspelt een toename van de uitgaven voor de feestdagen in 2021. "Consumenten voelen de druk, maar ze blijven veerkrachtig en blijven aankopen doen", voegt Weinberg toe.

Elektronica is een overbevoorrade categorie, dus er kunnen agressieve kortingen worden verwacht, maar kleding is dit jaar misschien wel het populairste uitverkoopartikel. "Kortingen op kleding, schoeisel en accessoires zijn op het hoogste niveau in minstens drie jaar", zegt Weinberg.

De grootste zorg voor veel Amerikaanse detailhandelaren is dat zij op een voorraadoverschot zitten dat zij niet kunnen verkopen. Een reactie op pandemiegerelateerde toeleveringsproblemen betekent dat de voorraden in de hele sector recordniveaus hebben bereikt. Dat zal leiden tot hogere opslagkosten en lagere marges.

En het is duidelijk dat er nog steeds problemen in de toeleveringsketen zijn, waar vaak knelpunten voorkomen. Vracht-, brandstof- en arbeidskosten zijn gestegen. "Problemen met de toeleveringsketen kunnen Noord-Amerikaanse kleding- en schoenenmerken in 2022 tussen 9 en 17 miljard dollar aan verloren EBITDA kosten", aldus Weinberg.

Verwacht wordt dat de e-handel zijn recente opmars zal voortzetten en met 10%-12% zal groeien. Maar ook fysieke winkels kunnen een stimulans krijgen, nu gezinnen na de lockdowns weer kiezen voor een traditionele winkelervaring tijdens de feestdagen.

Dat zou zeker welkom zijn. Hoewel het beeld in de VS iets rooskleuriger is dan in Europa, hebben vooral veel kleine detailhandelaren met fysieke winkels het moeilijk. Verwacht wordt dat het aantal betalingsachterstanden en faillissementen in 2023 zal toenemen. Degenen die overleven, zullen een evenwicht vinden tussen efficiëntie en klantervaring. "Retailers kunnen nog steeds profiteren van innovatieve oplossingen als het gaat om het vergemakkelijken van de winkelervaring en willen misschien kijken naar personalisatie in de winkel om zich te onderscheiden in de markt", zegt Weinberg.

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.