Hoe om te gaan met wanbetalers

Debiteurenbeheer is een vak op zich. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat debiteuren tijdig betalen en dat tevens de klantrelatie in stand wordt gehouden.

Wanneer het debiteurenbeheer een groot deel van uw werk is, dan zult u herkennen dat er altijd een paar debiteuren tussen zitten die er een sport van maken om zo laat mogelijk te betalen. En dit betekent dus te laat. Ze komen pas in actie als de 2de herinnering, of de ingebrekestelling, verstuurd is. Daarom vraagt zo’n wanbetaler om een specifieke aanpak. Een wanbetaler heeft wat extra aandacht nodig, maar uiteindelijk levert dat wel op dat facturen sneller op de rekening staan. In dit artikel vertellen we u er graag meer over.

Wanneer is iemand een wanbetaler?

De definitie van wanbetaler is voor iedereen verschillend. Toch zal iedereen het erover eens zijn dat iemand nog niet een wanbetaler is wanneer de betalingstermijn 1 of 2 dagen is overschreden. Het wordt pas problematisch wanneer er eindelijk een reactie komt na de 2e herinnering of zelfs later nog. Helaas zijn er genoeg bedrijven die het daarop laten uitdraaien. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Er is bijvoorbeeld een serieuze liquiditeitskrapte. Dit kan als oorzaak hebben dat uw klant onvoldoende rendeert of niet snel genoeg groeit. Bij de laatste oorzaak worden de liquide middelen aangewend om groei mee te financieren en dus niet om uw facturen te betalen. Bovendien kan een wanbetaler er ook een sport van maken om rekeningen zo laat mogelijk te betalen om zodoende de cashflow te managen. Het is dan meer een moraliteit kwestie die overigens zeker de aandacht verdient voor verbetering.


Download de whitepaper
"De verantwoorde groeiroute"

Whitepaper icon

Stappenplan om verantwoord groeistappen te
zetten met uw onderneming.

 

Tips om goed om te gaan met wanbetalers

Tip 1: Herken een wanbetaler van tevoren
U kunt een wanbetaler vaak herkennen indien u van tevoren een kredietwaardigheidscheck maakt. Dit geeft namelijk inzicht in de financiële positie van uw klant. Mocht er sprake zijn van een liquiditeitskrapte en/of onvoldoende rendement, dan weet u dat u te maken heeft met een potentiële wanbetaler.

Tip 2: Zit er kort op
Zorg dat u er kort op zit wanneer u zakendoet met een wanbetaler. Dit betekent zo kort mogelijk na het overschrijden van de betalingstermijn de herinnering eruit sturen en eventueel de opvolgende acties. U doorloopt in dat geval sneller het proces en daardoor krijgt u dus eerder betaalt wanneer de wanbetaler bijvoorbeeld bij de 2e herinnering pas in actie komt. Daarnaast toont u hiermee aan dat u er kort op zit. Een wanbetaler voelt dan minder ruimte en zal uw factuur meer prioriteit gaan geven.

Tip 3: Neem snel telefonisch contact op bij overschrijding van de betalingstermijn
Telefonisch contact is net wat dwingender en levert goede resultaten op bij een wanbetaler. Maak tijdens het telefoongesprek concrete afspraken met de wanbetaler en bevestig die op schrift. Er mag geen ruimte overblijven om alsnog meer ruimte te krijgen in het betalen. Zeker als er sprake is van liquiditeitskrapte bij uw wanbetaler, kan het telefonisch gesprek goede oplossingen bieden. Het maken van een afspraak om bijvoorbeeld gespreid te betalen kan de ideale oplossing zijn. De relatie met uw klant blijft dan in stand en u krijgt toch het bedrag, weliswaar gefaseerd, binnen.

Tip 4: Werk samen met een goed incassobureau:
Wanneer u zelf uw proces doorlopen heeft, dan is het belangrijk dat u het kunt overdragen aan een goed incassobureau. Het incassobureau kan dan voor u aan de slag gaan om de vordering geïncasseerd te krijgen. Indien de wanbetaler aangeschreven wordt door een incassobureau, dan zal dit aanzienlijk dwingender overkomen. Dit maakt de kans op uiteindelijke betaling groter.

De wanbetaler en mkbZeker

Met mkbZeker van Atradius heeft u in één keer een aantal zaken geregeld die helpen om een wanbetaler tot betalen over te laten gaan. Zo bevat deze dienst het doen van een kredietwaardigheidscheck voordat u een relatie met een klant aangaat. Daarmee kunt u dus eenvoudig potentiële wanbetalers herkennen.

Daarnaast heeft u de mogelijk om een vordering over te dragen aan Atradius Collections. Atradius Collections is een uitstekend incassobureau met wereldwijde dekking. Mocht uw wanbetaler uiteindelijk echt niet betalen, dan is 90% van de openstaande vordering toch nog verzekerd.

Klik hier voor meer informatie over mkbZeker

Gerelateerde content

Het incassobureau een belangrijke samenwerkingspartner

25% van de faillissementen binnen het MKB wordt veroorzaakt door openstaande facturen.

Nieuwe klant? Check de kredietwaardigheid

Kredietwaardigheid is de inschatting of u een bedrijf of persoon in staat acht een financiering terug te betalen.

Goed bedrijfsplan maken: 8 tips om direct te starten

Het overgrote deel van de starters bestaat na twee jaar niet meer. De meest voorkomende reden dat starters het niet redden is een slechte voorbereiding.