Een oninbare vordering afboeken

Er kan zich een vervelende situatie voordoen waarbij je het vertrouwen verliest om een vordering te incasseren bij een klant.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat jouw klant failliet gaat. In dat geval zie je er geen heil meer in om de vordering in te dienen bij de curator. Op dat moment moet je helaas overgaan tot het afboeken van de oninbare vordering. 

Er kunnen ook situaties ontstaan waarin je ook het vertrouwen verliest om de vordering te innen, maar waarbij er best nog wat mogelijkheden zijn. Zo kan je in ieder geval de schade beperken. In dit artikel vertellen we je daar graag meer over.

De BTW terugvragen van de afgeboekte oninbare vordering

Niet iedere ondernemer is op de hoogte van het volgende: wanneer je geconfronteerd wordt met een oninbare vordering, dan heb je het recht om de BTW van deze vordering bij de Belastingdienst terug te vragen. Om dit te realiseren dien je er wel zeker van te zijn dat de factuur niet betaald zal worden. Het terugvragen van deze BTW gaat vrij eenvoudig in zijn werk. Je schrijft de Belastingdienst aan en voegt daarbij alle relevante gegevens. Zo stuur je de factuur en tevens de bewijsvoering waaruit blijkt dat de factuur niet meer betaald zal worden.

Een oninbare vordering laten opkopen in plaats van afboeken

Kost het teveel tijd om een vordering geïncasseerd te krijgen, maar is er wel nog een reële kans dat je debiteur uiteindelijk betaalt? Dan zijn er partijen die wellicht jouw vordering willen opkopen. Dit kunnen gespecialiseerde partijen zijn, zoals factoring partijen of een incassobureau. Zij beoordelen de vorderingen en zij hebben aan de hand daarvan een bepaald bedrag dat ze willen betalen. Door ervaring en specialistische kennis hebben deze partijen vaak meer mogelijkheden om de betreffende debiteur uiteindelijk tot betalen over te laten gaan. Indien het een incassobureau betreft, dan kunnen zij via minnelijke incasso en juridische incasso behoorlijk druk zetten op de debiteur. Hierdoor zal de debiteur uiteindelijk betalen. Het voordeel voor jou is dat je een dergelijk traject gelijk afsluit. Bovendien ontvang je er toch nog een bedrag voor. Het nadeel is uiteraard dat dit bedrag vele malen kleiner is dan de vordering.

Hoe je kan voorkomen dat je een oninbare vordering moet afboeken

Uiteraard heb je er veel voor over om niet in een situatie terecht te komen waarbij je een oninbare vordering moet afboeken. Hiervoor kan je een aantal maatregelen nemen. Zo is het een optie om een preventieve kredietwaardigheidscheck te doen voordat je een klantrelatie aangaat. Niet veel ondernemers doen dit, maar het kan een hoop leed voorkomen. Je krijgt hiermee namelijk inzicht in de financiële situatie van jouw potentiële klant. Daarmee heb je direct een beeld of er ruimte is om jouw facturen op tijd te betalen. Indien deze ruimte er niet of in mindere mate is, kan je hier rekening mee houden. Het vooraf factureren is een middel om het risico op het afboeken van een oninbare vordering aanzienlijk te beperken. Zorg er ook voor dat je het debiteurenbeheer binnen jouw onderneming strak hebt ingericht. Op tijd herinneringen versturen na het verstrijken van de betalingstermijn helpt tevens om jouw debiteur tijdig te laten betalen.

Atradius en het voorkomen van het afboeken van een oninbare vordering

Met een kredietverzekering heb je een aantal zaken in één keer geregeld die helpen voorkomen dat je een oninbare vordering moet afboeken. Zo kan je gebruik maken van de eerder genoemde kredietwaardigheidscheck. Daarmee voorkom je dat je zaken doet met niet kredietwaardige klanten. Daarnaast heb je Atradius Collections tot jouw beschikking. Een uitstekend incassobureau met wereldwijde dekking. Zij kunnen via minnelijke incasso en juridische incasso de vordering voor jou regelen. Mocht dit uiteindelijk zonder resultaat zijn, dan is 90% van de vordering verzekerd. Zo blijft de schade van een oninbare vordering zeer beperkt.

Wil je vrijblijvend advies ontvangen?

Laat nu direct jouw gegevens achter