Incassokosten berekenen

Wanneer u zakendoet met particulieren, dan heeft u er zeker mee te maken: incassozaken. Particulieren genieten vanuit de wet bescherming tijdens het zaken doen met bedrijven.

Zo ook met het rekenen van incassokosten. Op 1 juli 2012 is de wet Normering buitenrechtelijke incassokosten (WIK) ingegaan. Feitelijk is het een staffel, welke aangeeft hoeveel procent van de vordering aan incassokosten berekend mag worden als de incassoprocedure ervoor niets heeft opgeleverd.

Hieraan zijn een aantal wettelijke eisen gesteld. Als u met uw onderneming actief bent in de B2B zijn deze wettelijke bepalingen niet altijd van toepassing.

Staffel incassokosten:

Belang van de zaak Buitengerechtelijke kosten Aanvulling
€ 0,00                 - € 2.500,00 15% met een minimum van € 40,00
€ 2,501,00         - € 5.000,00 10%  
€ 5.001,00       - € 10.000,00 5%  
€ 10.001,00   - € 200.000,00 1%  
meer 0,50% met een maximum van € 6.775,00

Incassokosten berekenen in de B2B

Goed om te vermelden is dat de incassokosten waar we in dit artikel over spreken de buitenrechtelijke incassokosten zijn. Het gaat dan dus om de kosten die zijn gemaakt om de vordering te innen bij de debiteur, exclusief gerechtelijke kosten. Indien u actief bent in de B2B is het meest logisch om het berekenen van de incassokosten vast te leggen in uw algemene voorwaarden. Wanneer u incassokosten gaat berekenen, dan moet u kunnen aantonen dat uw debiteur de algemene voorwaarden heeft ontvangen. U kunt dit doen door in uw offerte naar uw voorwaarden te verwijzen, of deze direct meesturen met de offerte. Mocht u in uw algemene voorwaarden het berekenen van incassokosten niet hebben meegenomen, dan is automatisch de wet Normering buitenrechtelijke incassokosten van toepassing.

Wanneer incassokosten berekenen in de B2B?

Het is altijd de vraag wat het juiste moment is om de incassokosten in rekening te brengen. U heeft immers een relatie met uw klant en als het even kan wenst u verder samen te werken als u de betaling heeft ontvangen. Het te snel berekenen van de incassokosten kan de relatie met uw klant beschadigen. Het meest logische is om uw facturatie- en debiteurenbeheerproces wat u binnen uw onderneming heeft te doorlopen. Dus beginnen met 2 herinneringsfacturen, telefonisch herinneren en een het versturen van een definitieve aanmaning. Mocht betaling toch uitblijven, dan is het een logisch moment om de incassokosten in rekening te brengen. Het is uiteraard dan wel verstandig om dit in de definitieve aanmaning ook wel ingebrekestelling genoemd aan te geven.

De vraag is ook of u het incassokosten berekenen zelf wenst te doen, of dat u dit deel uitbesteedt aan een goed incassobureau. Zij kunnen ook door middel van minnelijke incasso zorg dragen dat uw klant betaalt en dat de relatie met uw klant zoveel mogelijk intact blijft. Voordeel is dat u zich meer kunt focussen op uw core business en dat een professionele partij voor uw klant vaak wat dwingender werkt. Daardoor is er een grotere kans dat uw de vordering kunt incasseren.

Incassokosten berekenen & mkbZeker

Met mkbZeker van Atradius heeft u het risico op wanbetaling goed afgedekt en heeft u veel incasso werkzaamheden uitbesteed. Daardoor hoeft u zich niet langer bezig te houden met incassokosten berekenen. Met mkbZeker is de incasso dienstverlening namelijk inbegrepen. Mocht betaling van uw klant uiteindelijk uitblijven dan is de vordering voor 90% verzekerd.

Meer informatie mkbZeker

Gerelateerde content

Het incassobureau: een belangrijke samenwerkingspartner

25% van de faillissementen binnen het MKB wordt veroorzaakt door openstaande facturen. Een groot risico voor MKB-ondernemingen die op factuurbasis werken is het debiteurenrisico.

Nieuwe klant? Check de kredietwaardigheid

Kredietwaardigheid is de inschatting of u een bedrijf of persoon in staat acht een financiering terug te betalen.

De eerste factuur maken: hét moment voor elke starter

U heeft hard gewerkt om een goed plan te maken en uw onderneming op te richten. Er is een goed uitgedachte propositie en u heeft veel tijd gestoken in het acquireren van uw eerste klanten.