Factuur voorbeeld

U bent nog niet zo lang geleden voor uzelf begonnen en u heeft reeds uw eerste klus afgerond. Het moment is aangebroken: Uw eerste factuur gaat de deur uit.

De meeste nieuwe ondernemers gaan in deze fase op zoek naar een voorbeeld factuur om op basis daarvan hun eerste eigen factuur te maken.

 

Op zich is dat een prima manier. Het is echter beter om na te denken hoe u het factureren en de opvolging daarvan gaat inrichten voor de lange termijn. De kans is groot dat een voorbeeld factuur niet de meest geschikte basis voor u is om mee te werken. In dit artikel vertellen we meer over waar u rekening mee dient te houden bij het factureren.

 

Maak gebruik van een handige template om uw factuur op te stellen

 

Het belang van een stevig overzicht

Indien u op factuurbasis werkt is één van de belangrijkste zaken dat u overzicht houdt. Bijvoorbeeld overzicht in welke van uw debiteuren hebben betaald – en welke (nog) niet. Daarbij is het essentieel dat u overzichtelijk heeft welke betalingstermijnen inmiddels zijn overschreden. Het grote risico hierin is namelijk dat u door te weinig liquiditeit niet langer aan uw eigen verplichtingen kunt voldoen. Bijvoorbeeld uw maandelijkse kosten aan leveranciers, of voorraad. U zit per slot van rekening op de betaling van uw debiteur te wachten.

 

Of u uw debiteurenbeheer goed kunt inrichten aan de hand van een voorbeeld factuur is dus twijfelachtig. Zeker wanneer u maandelijks meerdere facturen verstuurd, loopt u het risico dat u snel het overzicht verliest. Bij een meervoud aan maandelijkse vorderingen is het voor u als ondernemer de overweging waard om over te stappen op goede facturatie software. Er is tegenwoordig genoeg toegankelijke facturatie software beschikbaar om een stevig inzicht te creëren. Daarmee heeft u die voorbeeld factuur niet langer nodig.
 

 

De voorbeeld factuur voorbij

In de meeste facturatie software zit een template inbegrepen voor het opstellen van een factuur. Daardoor is een voorbeeld factuur niet langer nodig. Door de template te gebruiken kunt u er tevens vanuit gaan dat uw factuur aan de wettelijke eisen voldoet. Een bijkomend voordeel is dat u met software vaak de mogelijkheid heeft om periodieke facturen te sturen. Dat scheelt een hoop tijd wanneer u maandelijks dezelfde factuur stuurt naar dezelfde klant.

 

Tot slot kunt u met goede software uw debiteurenbeheer aanzienlijk strakker inrichten. Vaak is er een koppeling te maken met uw internetbankieren. Met een koppeling kunt u een real-time inzicht creëren in welke klanten hebben betaald en welke niet. Daaropvolgend kunt u heel gemakkelijk herinneringen versturen naar uw debiteuren.

 

Indien u enkel met een voorbeeld factuur werkt, dan is de kans op fouten vele malen groter. Daarbij zal uw debiteurenbeheer een hoop onnodige tijd opslokken, omdat u een groot deel van het werk handmatig moet verrichten. Met goede facturatie software is dat verleden tijd.
 

 

Voordelen van een goed debiteurenbeheer

25% van de faillissementen binnen het MKB hebben als oorzaak dat debiteuren te laat – of helemaal niet – betalen. U kunt dit risico reduceren door een gedegen inrichting van uw facturatieproces. Facturen tijdig versturen en bij overschrijding van een betalingstermijn strak aantrekken zijn laagdrempelige maatregelen die u kunt nemen.


Wanneer u de kans vergroot dat uw debiteuren tijdig betalen, dan geeft dit u als ondernemer een hoop ruimte. Daardoor kunt u met een stuk minder zorgen ondernemen. En uw groeiambities realiseren. Een investering in een stevig debiteurenbeheer kunt u dus dubbel en dwars terugverdienen.
 


10 tips voor een strak debiteurenbeheer
"Groei met strak debiteurenbeheer"
 


 

Het afdekken van uw debiteurenrisico met mkbZeker

Wanneer u facturen heeft uitstaan loopt u risico. Of u nu simpelweg een voorbeeld factuur gebruikt, of goede software inzet voor uw facturatie. Meer dan 3% van alle facturen wordt uiteindelijk namelijk niet betaald. Daar blijft u als ondernemer mee zitten.

Om de continuïteit van uw onderneming te waarborgen, is afdekking van uw debiteurenrisico een uitstekende zet. Bijvoorbeeld met mkbZeker kredietverzekering van Atradius. Alvorens een nieuwe klantrelatie aan te gaan, kunt u door Atradius uw nieuwe klant laten checken op kredietwaardigheid. Met de informatie uit de check kunt u eventueel een aangepaste betalingsregeling formuleren. De kans dat uw factuur betaald wordt kunt u hiermee exponentieel vergroten. Desondanks komt het voor dat betaling uitblijft. Met mkbZeker heeft u echter ook Atradius Collections achter u geschaard: een incassobureau met globale dekking. Mocht betaling ook na incassoprocedure uitblijven, dan is 90% van uw vordering gedekt.

 

Met die zekerheden kunt u de focus leggen op uw core business. En gewoon blijven ondernemen.

 

Gerelateerde content

Het incassobureau: een belangrijke samenwerkingspartner

Wat betekent het voor de continuïteit van uw organisatie als één of meerdere van uw klanten hun facturen niet (tijdig) betalen?

Nieuwe klant? Check de kredietwaardigheid

Kredietwaardigheid is de inschatting of u een bedrijf of persoon in staat acht een financiering terug te betalen.

8 tips voor een goed ondernemingsplan

Het overgrote deel van de starters bestaat helaas na twee jaar niet meer. De meest voorkomende reden hiervan is een slechte voorbereiding.